Ciekawostki o sercu - serce liczbach

Ciekawostki o sercu

Trening dla serca | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

Serce jest centralnym narządem układu krwionośnego. Odpowiada za pompowanie krwi, która następnie dostarcza do organizmu najważniejsze składniki odżywcze oraz tlen. Rozmiar ludzkiego serca porównać można do zaciśniętej pięści. Naukowa nazwa mięśnia sercowego to cordis, a specjalistą związanym z tą dziedziną medycyny jest kardiolog. Choroby serca są obecnie uważane za najczęstszą przyczynę zgonów na świecie.

Serce w liczbach

Serce człowieka zaczyna tworzyć się już w 2-3 tygodniu ciąży. Po osiągnięciu ostatniej fazy rozwoju, w ciągu dnia kurczy się nawet 100 tysięcy razy. W ciągu jednej minuty pompowanych jest kilka litrów krwi, co na dobę daje ich około siedmiu tysięcy. Podczas pojedynczego skurczu serce wyrzuca do aorty blisko 60-70 ml krwi. Na przestrzeni całego życia, liczba skurczy mięśnia przekracza 2,5 miliarda, a ilość przepompowanych litrów krwi nawet 173 miliony. Serce dorosłego mężczyzny waży około 300 g, a kobiety 220 g. W obu przypadkach bije z częstotliwością 70 uderzeń na minutę, a u noworodka – 120 uderzeń/min. Pojedynczy cykl pracy serca trwa zaledwie 0,8 s. Składa się na to skurcz przedsionków zajmujący 0,15 s, skurcz komór 0,03 oraz faza rozkurczu równa 0,35 s.

Jak dbać o zdrowe serce?

Zdrowa dieta połączona z aktywnością ruchową jest najlepszym sposobem na profilaktykę antychorobową. Wysiłek fizyczny sprawia, że ilość przepływającej przez serce krwi wzrasta nawet czterokrotnie. W połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą, powstrzymuje to proces odkładania się tkanki tłuszczowej oraz udrażnia ścianki naczyń krwionośnych, niwelując ryzyko otyłości. W ten sposób powstrzymać można również napływ hormonów stresowych i proces hemostazy, czyli krzepnięcia krwi. Czynniki te mogą prowadzić do zatkania tętnic wieńcowych, grożących zawałem. Z powodu groźnych chorób układu sercowo-naczyniowego w Polsce rocznie umiera 200 tysięcy ludzi. U mężczyzn z nadwagą ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej wynosi 42%, a u kobiet nawet 64%. Problemem mogą być również zaburzenia rytmu serca i udary. Warto więc dbać o serce właśnie wtedy, kiedy jest jeszcze zdrowe, w przypadku zaburzeń umów się na konsultację kardiologiczną.

Odpowiedz