HOLTER CIŚNIENIOWY

Badanie holtera ciśnieniowego jest całodobowym ambulatoryjnym pomiarem ciśnienia tętniczego. Badanie holtera ciśnieniowego jest precyzyjną, obiektywną metodą pozwalającą ocenić nie tylko stopnień nadciśnienia tętniczego. Pozwala określić również zależność wartości ciśnienia od pory dnia, a przez to optymalizować terapię lekową. Badanie holtera ciśnieniowego stałą się standardem postępowania diagnostycznego w przypadku podejrzenia nadciśnienia tętniczego oraz standardowym postępowaniem podczas monitorowania skuteczności leczenia nadciśnienia. W Poznańskiej Klinice Serca, dbając o najwyższy poziom usług medycznych i podążając za najnowocześniejszymi standardami medycyny, terapia leczenia nadciśnienia tętniczego oparta jest o wyniki tego badania. Wyniki są każdorazowo oceniane przez zespół lekarski tzw. heart team. Określenie stopnia nadciśnienia tętniczego metodami tradycyjnymi odbywa się w warunkach gabinetu lekarskiego lub pomiarów domowych. W obu przypadkach mówimy jedynie o pomiarze chwilowym, mało precyzyjnie odzwierciedlającym stan faktyczny podczas całego cyklu dobowego.Wyniki uzyskane w gabinecie obarczone są ryzykiem błędu wynikającego ze stanu emocjonalnego związanego z wizyta lekarską. Wyniki domowe, obarczone są ryzykiem błędu wynikającego ze jakości sprzętu i precyzyjności pomiarów wykonywanych samodzielnie.

Jakie badanie wykonać przy nadciśnieniu tętniczym?

Nadciśnienie tętnicze to jedna z chorób cywilizacyjnych. Schorzenie bywa podstępne. Brak niepokojących objawów nie skłania do podjęcia leczenia i tym samym uniknięcia poważnych konsekwencji dla prawidłowego funkcjonowania innych narządów. Przyczyna nadciśnienia tętniczego może ponadto wynikać ze schorzeń pokrewnych. Do niepokojących objawów zaliczyć można:

• zaburzenia widzenia i zawroty głowy,
  • ból w klatce piersiowej,
  • zaburzenia snu i osłabienie,
  • charakterystyczny ból głowy określany jako pulsowanie,
  • nudności i potliwość,
  • kołatanie serca i omdlenia.

Wymienione wyżej objawy mogą być wskazówką do podjęcia kompleksowej diagnostyki i ewentualnego leczenia nadciśnienia. W naszej klinice mieszczącej się w mieście Poznań podczas wykonywania badań wykorzystujemy nowoczesny sprzęt. Holter ciśnieniowy jest najczęściej wybieraną i najskuteczniejszą metodą, pozwalającą ustalić stopień choroby oraz przeprowadzić szczegółową weryfikację ciśnienia w konkretnych porach dnia i nocy.

Leczenie nadciśnienia w klinice w Poznaniu

W Poznańskiej Klinice Serca do dyspozycji pacjentów oddajemy nie tylko świetnie wyposażone gabinety i nowoczesny sprzęt, ale przede wszystkim oddany zespół. Lekarze świadczący usługi dla naszej placówki gwarantują pomoc w każdej sytuacji. Szczegółowa diagnostyka oraz proces leczenia odbywają się pod okiem doświadczonych specjalistów, którzy do każdego pacjenta podchodzą indywidualnie. Leczenie nadciśnienia – Poznań jest możliwe dzięki szybkiej reakcji na zgłaszane objawy i natychmiastowe wdrożenie istotnych środków. W ramach usług nasi lekarze wykonują kompleksowy zakres badań z uwzględnieniem EKG, próby wysiłkowej i holtera będącego mechanizmem monitorującym ciśnienie przez całą dobę poza placówką medyczną w normalnym środowisku pacjenta.

Holter ciśnieniowy – badanie

Holter ciśnieniowy jest badaniem wykorzystującym mechanizm automatycznego monitorowania ciśnienia tętniczego krwi w zakresie dobowym. Mierzenie wartości ciśnienia skurczowego, rozkurczowego, a także częstotliwość rytmu serca umożliwia szczegółową weryfikację ewentualnych nieprawidłowości. Sprzęt przypomina standardowy ciśnieniomierz, a dzięki szczegółowej analizie parametrów wraz ze skrupulatnym zapisywaniem rodzajów podejmowanej aktywności fizycznej pacjenta w ciągu doby holter z łatwością wskaże nadciśnienie tętnicze. Precyzyjne wyniki badań uwzględniające różnorodne czynniki mają wpływ na szybsze rozpoznanie poziomu schorzenia i możliwość dopasowania leczenia nadciśnienia do konkretnego przypadku. Urządzenie jest zbudowane z jednostki centralnej ciśnieniomierza i rękawa, który należy nałożyć na rękę. Wyposażenie w nowoczesny rejestrator z automatyczną pompą zasilane jest na baterie, dzięki czemu możliwe jest zachowanie mobilności oraz wygody użytkowania. Różnicą między holterem ciśnieniowym a standardowym urządzeniem badającym ciśnienie jest częstotliwość pomiaru. Całodobowy rejestr analizuje parametry co 15 i co 30 minut w zależności od pory. Tak szczegółowy zakres pomaga w pomiarze około 70 cykli (zapamiętane są wszystkie wyniki). Atutem nowoczesnego sprzętu medycznego jest jego wielozadaniowość. Aktywność w ciągu dnia w połączeniu z pomiarem ciśnienia pomoże specjaliście w ustaleniu, czy objawy mają coś wspólnego z uzyskanymi parametrami. Niezbędnym czynnikiem mającym wpływ na czytelność badania nadciśnienia jest uwzględnienie wszystkich aktywności – od odpoczynku, podejmowanego wysiłku, spożywania posiłków i leków, po reakcje stresowe. Tylko szczegółowy ogląd sytuacji wraz z kompletem badań pozwoli na wdrożenie leczenia nadciśnienia przez specjalistę.

Jak przygotować się do badania na nadciśnienie tętnicze?

Wskazaniem do badania holterem ciśnieniowym jest zarówno kontrola, jak i kompleksowa diagnostyka. Już na etapie podejrzenia możliwości zachorowania na nadciśnienie tętnicze nasi specjaliści podejmują decyzję o zasadności przeprowadzania badania, aby poznać szczegółowe parametry dobowe pacjenta. Holter ciśnieniowy jest też rozwiązaniem uzupełniającym leczenie nadciśnienia. Dzięki wnikliwej weryfikacji badań lekarz jest w stanie oszacować skuteczność dotychczasowego leczenia i możliwość podjęcia ewentualnie innych kroków w celu poprawy sytuacji zdrowotnej. Badanie odbywa się w warunkach naturalnych, domowych, przy zachowaniu typowej aktywności. Zalecany jest wybór luźniejszego ubrania, nieograniczającego pomiarów sprzętu. W czasie monitorowania ciśnienia nie można zażywać kąpieli, w żadnym wypadku holter nie może zostać narażony na wilgoć. Urządzenie powinno być przymocowane do pacjenta przez całą dobę bez przerwy. W czasie trwania badania pacjent nie może przerywać standardowego leczenia i zażywania przyjmowanych leków. Kiedy zajdzie potrzeba zmiany, lekarz poinformuje pacjenta o decyzji i powodach wdrożenia zaleceń odbiegających od standardu. Leczenie nadciśnienia holterem w naszej klinice w mieście Poznań to niezbędny proces prowadzący do ustabilizowania stanu zdrowia pacjenta, a także przeciwdziałający postępowi choroby przewlekłej.