W jakich sytuacjach stosuje się stenty? | Poznańska Klinika Serca

W jakich sytuacjach stosuje się stenty?

Stenty to niewielkie rurki wykonane z plastiku bądź metalu, które wszczepia się do nadmiernie zwężonych naczyń krwionośnych. Pełnią rolę swoistych protez, a ich głównym zadaniem jest przywrócenie właściwego przepływu krwi. Najczęściej stosuje się je u osób cierpiących na chorobę wieńcową serca, choć nie jest to oczywiście jedyne istotne wskazanie do wykonania zabiegu.Jakie są kluczowe sytuacje, w których wszczepienie stentu okazuje się niezbędne?

Niepozorne elementy ratujące życie

Stenty zazwyczaj wszczepia się poprzez tętnice promieniowe zlokalizowane w kończynach górnych albo naczynia krwionośne znajdujące się w udach. Dzięki nim następuje znaczne rozszerzenie światła w wybranym naczyniu lub narządzie, co prowadzi do poprawy jego funkcjonowania, a tym samym minimalizuje ryzyko utraty życia przez pacjenta. Najszersze zastosowanie mają zdecydowanie w kardiologii, gdzie są rekomendowane osobom po przebytym zawale i zmagającym się z zaawansowaną chorobą wieńcową (inaczej niedokrwienną). Stenty w sercu są również zalecane w przypadku znacznie zaburzonego przepływu krwi przez mięsień sercowy oraz dusznicy bolesnej (silnie odczuwanego bólu w obrębie mostka). Oprócz tego omawiane elementy być z powodzeniem stosowane przy nadmiernym zwężeniu przełyku, tchawicy, a nawet cewki moczowej.

Jeśli chodzi stricte o stenty przeznaczone do wszczepienia w układzie sercowo-naczyniowym, to zabieg rozpoczyna się zawsze od wprowadzenia do tętnicy cewki zwieńczonej charakterystycznym balonikiem. Ulega on wewnątrz rozprężeniu, a cewka zostaje precyzyjnie usunięta przez lekarza. W ten sposób naczynie ponownie staje się w pełni drożne. Cała procedura trwa od 30 minut do maksymalnie dwóch godzin, a bezpośrednio po jej wykonaniu pacjent jest zobowiązany do nieprzyjmowania przez kilka godzin absolutnie żadnych pokarmów i płynów. Powinien też przebywać w pozycji leżącej, a w dalszej perspektywie zaprzestać palenia tytoniu, zredukować masę ciała (jeśli ma nadwagę) i wzbogacić tryb życia o regularną aktywność fizyczną.