Powikłania po zawale serca | Poznańska Klinika Serca

Powikłania po zawale serca

Do zawału serca dochodzi wskutek niedotlenienia mięśnia sercowego spowodowanego zamknięciem tętnicy wieńcowej doprowadzającej krew. Najczęściej jest on wywołany postępującą chorobą niedokrwienną serca. Osoby, które przeszły zawał są szczególnie narażone na różnego rodzaju powikłania.

Zaburzenia rytmu serca

Do najczęściej występujących powikłań zaliczyć należy zaburzenia rytmu serca, takie jak utrwalony i nietrwalony częstoskurcz komorowy, migotanie przedsionków, a także wystąpienie bloku A-V.

Najbardziej niebezpieczny dla pacjenta jest częstoskurcz komorowy, powodujący nagłe zatrzymanie krążenia w skutek nieefektywnej pracy serca. który wymaga defibrylacji. Bez szybko przeprowadzonej defibrylacji elektrycznej pacjent nie ma szans na przeżycie. A w prewencji wtórnej wszczepienia kardiowertera- defybrylatora.

U pacjentów, którzy przeszli zawał może wystąpić także zespół Dresslera. Przyczyny jego występowania nie są do końca znane. Objawem jest napadowy ból promieniujący do ramion lub szyi, a także zapalenie osierdzia, któremu towarzyszą trudności z oddychaniem. Leczenie tych powikłań polega na podaniu niesteroidowych leków przeciwzapalnych lub kortykosteroidów. Pacjenci, którzy przeszli zawał narażeni są również na wystąpienie tętniaka pozawałowego. W zależności od jego umiejscowienia w sercu stosuje się leczenie zachowawcze lub operacyjne.