Najczęstsze choroby związane z zawodowym sportem

Choroby Serca, Trening dla serca | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

Zawodowy sportowiec często jest postrzegany jako osoba w pełni zdrowa. Sprawność i wytrzymałość organizmu często maskują jednak jego realny stan. O ile wszelkiego rodzaju kontuzje są w tym przypadku wpisane w ryzyko zawodowe, o tyle coraz częściej mówi się o poważnych schorzeniach sportowców, mogących stanowić zagrożenie dla życia. Do najpopularniejszych z nich należą astma oraz choroby układu sercowo-naczyniowego.

Astma – choroba zawodowa sportowców

Chyba każdy słyszał, że sport to zdrowie. Aktywny tryb życia to świetny sposób na to, aby zapobiegać wielu schorzeniom. Nadmierny wysiłek fizyczny może jednak prowadzić do pojawienia się astmy. Problem ten dotyczy przede wszystkim sportowców uprawiających dyscypliny wytrzymałościowe. Biegi długodystansowe, biegi narciarskie, kolarstwo – to tylko niektóre ze sportów wymagających długofalowego wysiłku i hiperwentylacji. Powietrze wdychane ustami, które nie zdążyło ogrzać się w jamie nosowej, zwiększa przepływ krwi przez oskrzela i powoduje ich obrzęk. Odpowiedzią organizmu jest nagły skurcz oskrzeli i zablokowanie przepływu powietrza. Objawem astmy są duszności, świszczący oddech oraz uporczywy kaszel, związany z pojawieniem się w drogach oddechowych nadmiaru wydzieliny. Na astmę bardzo często zapadają także osoby uprawiające pływanie. Dodatkowym czynnikiem powodującym rozwój choroby jest wdychanie chloru, który działa drażniąco na błonę śluzową oskrzeli. Szacuje się, że ryzyko zapadnięcia na astmę, w przypadku zawodowych sportowców, jest ponad stukrotnie wyższe niż u osób, które uprawiają umiarkowaną aktywność fizyczną.

Serce narażone na nadmierny wysiłek – choroby sportowców

Badania przeprowadzone na konferencji EuroPrevent w 2015 roku, obejmujące ponad 2 tysiące najlepszych sportowców, pokazało, że ponad 7% osób biorących w nim udział cierpiało na schorzenia układu sercowo-naczyniowego. Nadmierny wysiłek fizyczny prowadzi do przeciążenia mięśnia sercowego. Rezultatem mogą być zmiany w jego strukturze, przede wszystkim pojawienie się zwłóknień prowadzących do obniżenia wydajności pracy serca. Zmiany mogą obejmować również zaburzenia w przewodzeniu impulsów elektrycznych, co z kolei skutkuje arytmią. Niebezpieczeństwo niosą też skoki ciśnienia tętniczego krwi, będące fizjologiczną reakcją organizmu na wysiłek. Wzmożona akcja serca oraz wzmożony przepływ krwi zwiększa poziom odżywienia i dotlenienia komórek, dając możliwość bardziej wydajnego treningu. Długotrwałe wysokie wartości ciśnienia krwi mogą jednak sprawić, że aorta wstępująca, czyli początkowy odcinek naczynia wyprowadzającego krew z serca, zacznie się poszerzać, prowadząc w konsekwencji do powstania tętniaka, bezpośrednio zagrażającego życiu sportowca.

Odpowiedz