Kiedy i jak często należy badać serce? | Poznańska Klinika Serca

Kiedy i jak często należy badać serce?

Serce to mięsień, który wykonuje heroiczną wręcz pracę, jednak nie jest ono niezniszczalne. Choroby układu sercowo-naczyniowego stanowią jedną z najczęstszych przyczyn zgonów wśród Polaków – koniecznie trzeba więc dbać o regularne wykonywanie profilaktycznych badań, które pomogą prawidłowo ocenić kondycję serca i pomóc odpowiednio szybko zdiagnozować wystąpienie ewentualnych chorób. Sprawdźmy więc, kiedy wskazana jest diagnostyka serca oraz jaki zestaw badań jest w tym przypadku obowiązkowy.

1. Kiedy należy badać serce?

Serce należy badać regularnie – nie tylko wtedy, gdy zauważymy niepokojące nas sygnały. Jeśli jednak mowa o tych objawach, które najczęściej występują przy rozwijających się chorobach układu sercowo-naczyniowego, wymienić należy przede wszystkim: częste, nawracające uczucie zmęczenia oraz zadyszkę, uciążliwy ból w klatce piersiowej, a także omdlenia oraz zasłabnięcia. Co więcej, nieprawidłowa praca mięśnia sercowego bardzo często pojawia się u osób, które prowadzą nieodpowiedni, wyniszczający dla organizmu tryb życia, na który składają się: nadmierny stres, niewłaściwie zbilansowana dieta, uboga w wartościowe składniki odżywcze, brak aktywności fizycznej, zaburzony sen oraz nadużywanie papierosów i substancji psychoaktywnych. Jeżeli natomiast jesteśmy aktywni fizycznie i systematycznie trenujemy, a mimo to po wysiłku odczuwamy ból w okolicach klatki piersiowej, również powinniśmy jak najszybciej umówić się na wizytę u lekarza pierwszego kontaktu, który oceni stan naszego zdrowia, a w razie potrzeby – zaleci specjalistyczne badania.

2. Jak badać serce?

Ustaliliśmy już, kiedy powinniśmy udać się do lekarza, warto zatem omówić sam proces badania mięśnia sercowego. Zanim jednak to nastąpi, konieczne jest udzielenie lekarzowi szczegółowych odpowiedzi na zadawane pytania – wszystko zaczyna się bowiem od wywiadu lekarskiego. Następnie w kolejności jest tak zwane badanie przedmiotowe, czyli fizykalne, podczas którego lekarz zbada między innymi klatkę piersiową pacjenta, a także jego kończyny. Dopiero, gdy pojawi się podejrzenie nieprawidłowej pracy serca, zlecone zostaną kolejne badania, w tym: EKG, echo serca, tomografia komputerowa i rezonans magnetyczny oraz, na przykład, angiografia. Oczywiście, bardzo ważne jest również wykonanie podstawowych badań krwi, pomiar ciśnienia tętniczego oraz sprawdzenie BMI, czyli wskaźnika masy ciała, aby wykluczyć/rozpoznać nadwagę lub otyłość. Dobrym rozwiązaniem jest także zweryfikowanie wydolności pacjenta – tutaj pomocny okaże się test wysiłkowy na bieżni, aby sprawdzić, jak serce pracuje podczas wzmożonego zużycia tlenu.

Wiemy już kiedy i jak badać serce, pozostaje więc zapytać jeszcze: jak często należy to robić? Bezpośredniej odpowiedzi na tak zadane pytanie jednak nie ma: wszystko zależy bowiem od naszego ogólnego stanu zdrowia (nie tylko fizycznego, ale też psychicznego) oraz naszego trybu życia. Decyzję o tym, jak często badać serce, warto podjąć wraz z lekarzem pierwszego kontaktu – regularne wizyty i kontrole są bardziej niż wskazane!