Diagnostyka chorób serca | Poznańska Klinika Serca

Diagnostyka chorób serca

diagnostyka serca

Nie każdy z nas ma zdrowe serce. Co więcej, liczba osób borykających się z różnego typu chorobami tego narządu mocno wzrasta. Trzeba przy tym pamiętać, że nieleczone schorzenia serca stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia, a co za tym idzie – dla życia pacjenta. W związku z tym warto zadbać o profilaktykę i regularnie wykonywać badania kardiologiczne. Dzięki temu można znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca i zawału. Na czym zatem opiera się podstawowa diagnostyka serca?

Najpierw wywiad lekarski, potem diagnostyka serca

Warto uświadomić sobie pewien niezwykle istotny fakt – przyczyną prawie połowy wszystkich zgonów w kraju są choroby serca. Coraz więcej osób umiera na skutek choroby wieńcowej, niewydolności krążenia czy też z powodu udaru mózgu. Bardzo ważne jest zatem udanie się do lekarza po pojawieniu się już pierwszych niepokojących objawów. Dzięki przeprowadzeniu z pacjentem wywiadu lekarskiego możliwe jest postawienie prawidłowej diagnozy i wykrycie nieprawidłowości już we wczesnym etapie ich rozwoju. Podczas wywiadu lekarskiego pacjent pytany jest o dolegliwości, z jakimi się boryka oraz o ich charakter i czas trwania objawów choroby. W przypadku problemów o podłożu kardiologicznym zwykle pacjenci zgłaszają uciskający i piekący ból w klatce piersiowej, który może promieniować po całym ciele. Pojawiają się także zaburzenia rytmu serca, duszności, osłabienie i nawet omdlenia.

Na podstawie zebranych przez lekarza informacji, może on zlecić wykonanie konkretnych badań podmiotowych, przedmiotowych, laboratoryjnych czy specjalistycznych.

Inwazyjne i bezinwazyjne badania kardiologiczne przy chorobach serca

Do nieinwazyjnych badań kardiologicznych zalicza się elektrokardiografię. EKG może być spoczynkowe, wysiłkowe lub całodobowe nazywane Hotlerem EKG. W celu oceny budowy serca wykonuje się badanie echokardiograficzne, dużo mniej precyzyjnym sposobem oceny stanu układu sercowo-naczyniowego natomiast jest badanie radiologiczne klatki piersiowej. Badanie koronarograficzne wykonywane jest w celu oceny przepływu krwi przez naczynia wieńcowe. Obecnie coraz częściej w diagnostyce planowej poprzedzone badaniami tomografii tętnic wieńcowej czy rezonansu magnetycznego. Rezonans magnetyczny serca umożliwia dokonanie oceny budowy serca, rozpoznanie kardiomiopatii czy zapalenia mięśnia sercowego.

Jest jeszcze scyntygrafia serca pozwalająca na ocenę budowy i pracy mięśnia sercowego oraz tętnic wieńcowych, obecnie coraz rzadziej stosowana ze względu na dokładność oceny w badaniach rezonansu magnetycznego. Jeśli chodzi o inwazyjne badania kardiologiczne, to zalicza się do nich cewnikowanie serca i koronografię oraz biopsje serca.