Jakie są wskazania do koronarografii? | Poznańska Klinika Serca

Jakie są wskazania do koronarografii?

Dzisiaj coraz więcej osób cierpi na różnego rodzaju dolegliwości sercowe. W dużej części przypadków są one spowodowane stylem życia, jaki prowadzi wiele osób. Składa się na niego niezdrowa dieta, brak odpowiedniej aktywności fizycznej oraz duży stres, którego doświadczamy. To wszystko powoduje, że nasze serce jest za bardzo obciążone, a przez to bardziej podatne na rozwój różnych chorób.

Koronarografia jako metoda diagnostyczna

W związku ze zwiększaniem się częstotliwości problemów z sercem powstaje coraz większa ilość metod, które pozwalają ocenić jego stan. Jedną z nich jest koronarografia Wskazania do jej wykonania obejmują wiele różnych schorzeń. Jednak ważne jest, żeby uświadomić sobie, że jest to metoda diagnostyki, a nie leczenia, ponieważ wielu pacjentów wciąż popełnia tu błąd. Koronarografia pozwala na ocenę stanu tętnic wieńcowych, które są kluczowe w zaopatrywaniu serca w odpowiednią ilość krwi, potrzebną mu do pracy.

Kiedy powinno się wykonywać koronarografię?

Jak wspomniano powyżej, istnieje wiele wskazań do wykonania koronarografii. Jednym z najczęstszych jest występowanie choroby niedokrwiennej serca określanej często przez pacjentów jako choroba wieńcowa. W takim przypadku to badanie pozwala ocenić jej zaawansowanie i pomaga podjąć decyzję o sposobie jej leczenia. Innym schorzeniem, przy którym powinno się wykonać koronarografię, są ostre zespoły wieńcowe, u których podłoża leży miażdżyca. Wykonuje się ją też, jeżeli stan pacjenta wskazuje na konieczność wykonania angioplastyki wieńcowej lub pomostowania aortalno-wieńcowego.

Ważną grupę pacjentów, u których przeprowadzany jest zabieg koronarografii, stanowią osoby z różnego rodzaju wadami serca, które muszą być z tego powodu poddane operacji. W takim przypadku koronarografia pozwala ocenić, czy stan tętnic wieńcowych jest na tyle dobry, że poradzi sobie z utrzymaniem odpowiedniego ukrwienia serca podczas przeprowadzania zabiegu operacyjnego. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko powikłań, które mogą wystąpić w czasie lub bezpośrednio po zabiegu.