Jakie są pierwsze objawy choroby wieńcowej? | Poznańska Klinika Serca

Jakie są pierwsze objawy choroby wieńcowej?

Choroba wieńcowa (in. nazywana wieńcówką) jest schorzeniem dotyczącym układu krążenia, które przejawia się głównie poprzez rozpierający ból a obrębie klatki piersiowej. Przyczynami choroby niedokrwiennej serca są na przykład: wady mięśnia sercowego, czy też jego niedokrwienie. W grupie stosunkowo największego ryzyka zachorowania na tę chorobę znajdują się osoby mające nadwagę, jak i podwyższony cholesterol, a przy tym palące papierosy. Choroba wieńcowa diagnozowana jest przy zastosowaniu badań krwi, jak i badań kardiologicznych. Osoby, u których podejrzewa się chorobę niedokrwienną serca, powinny wykonać chociażby : echo serca, prześwietlenie klatki piersiowej, elektrokardiogram, czy też próbę wysiłkowa lub rezonans serca a w ostateczności koronarografię (cewnikowanie w obrębie tętnic wieńcowych).

Objawy choroby wieńcowej

Jeśli chodzi o to, jakie wykazuje wieńcówka objawy, przede wszystkim będzie to ból w obrębie klatki piersiowej. Możemy rozróżnić trzy podstawowe typy bólu (które różnią się od siebie na przykład czasem trwania, czy sytuacją, w której występują):

Bół dławicowy, który jest nieodłącznym elementem bolesnej dusznicy. Jest on gniotący, nierzadko opisywany przez pacjentów jako zatykający i rozrywający ból. Chora osoba odczuwa nieprzyjemny ucisk w obrębie klatki piersiowej,
Przeszywający ból w obrębie mostka, który może promieniować do ramion, gardła, a czasami nawet i do brzucha pacjenta. Może pojawić się również nierzadko drętwienie rąk,
Ból, który pojawia się w bardzo stresujących sytuacjach, chociażby po wysiłku fizycznym, na skutek wyjścia na bardzo zimny wiatr, albo po obfitym wysiłku.
Objawom choroby niedokrwiennej serca mogą nierzadko towarzyszyć również takie objawy jak: nudności i wymioty, zawroty głowy, duszność, jak również kołatanie serca. Ból w obrębie klatki piersiowej pojawia się najczęściej z samego rana, zaraz po wstaniu z łóżka, albo w trakcie wykonywania czynności, które są częścią każdego poranka. Pamiętajmy, że wystąpienie choćby jednego z powyższych objawów powinno stanowić impuls do udania się do lekarza. Choroba wieńcowa może przebiegać w sposób bezobjawowy, a aż 20% zawałów może być klinicznie niemych czyli nie dawać żadnych dolegliwości, szczególnie w grupie cukrzyków.