Choroba wieńcowa – objawy i leczenie | Poznańska Klinika Serca

Choroba wieńcowa – objawy i leczenie

Choroba wieńcowa należy do grupy schorzeń przewlekłych. Jej inną nazwą jest choroba niedokrwienna serca. Polega ona na niedotlenieniu komórek mięśnia sercowego, co prowadzi do jego niewydolności. U sporej większości pacjentów, winowajcą tego stanu są zmiany miażdżycowe. Z wiekiem wzrasta ryzyko zachorowania. Mężczyzn wieńcówka dopada zdecydowanie częściej. Jak w przypadku wielu chorób, najważniejsze jest szybkie rozpoznanie oraz natychmiastowe wdrożenie leczenia.

Jak rozpoznać chorobę wieńcową?

Ujawnia się ona zazwyczaj w czasie wysiłku, stresu, bądź przebywania na zimnym powietrzu. Objawy mogą pojawić się nawet po krótkim spacerze, co oznacza, że nawet najmniejszy wysiłek może być czynnikiem wywołującym dolegliwości wieńcowe.

W początkowym stadium, kiedy zmiany chorobowe nie są dostatecznie rozwinięte, można nie zauważyć praktycznie żadnych niepokojących objawów. W niektórych przypadkach pierwsze oznaki schorzenia objawiają się w postaci bólu w klatce piersiowej, najczęściej podczas wzmożonego wysiłku. Ból ten jest najcharakterystyczniejszą dolegliwością, a pacjenci zazwyczaj określają go jako dławiący. Chory czuje silny ucisk i rozrywanie. Wraz z rozwojem choroby, bóle pojawiają się częściej i są mocniejsze. Mogą one promieniować w górę, czyli do żuchwy, ramion szyi, bądź niżej – do nadbrzusza.

Oprócz bólu w klatce piersiowej wyróżnia się:
– duszności
– mdłości
– zawroty głowy
– kołatanie serca
– płytki oddech
– duże zmęczenie

Jak skutecznie leczyć?

Aby móc rozpocząć efektywne leczenie choroby niedokrwiennej serca, należy najpierw postawić prawidłową diagnozę. W tym celu wykonuje się zabieg, który pozwala ocenić drożność naczyń mięśnia sercowego. Koronarografia – bo o niej mowa, jest nazywana również cewnikowaniem i przeprowadza się ją w znieczuleniu miejscowym. Najlepszym lekarstwem jest profilaktyka i zapobieganie chorobie niedokrwiennej serca. Podwyższony cholesterol odgrywa tutaj ważną rolę, ponieważ mocno podnosi ryzyko wystąpienia, bądź rozwoju tego schorzenia.

Należy prowadzić zdrowy tryb życia, czyli odżywiać się prawidłowo (unikać tłuszczu, węglowodanów oraz żywności wysoce zmodyfikowanej), uprawiać sporty (czasem wystarczą regularne spacery szybszym krokiem), rezygnacja z używek, ograniczenie stresujących sytuacji. Oprócz tego, zaleca się redukcję masy ciała u osób z nadwagą, kontrolowanie poziomu cukru oraz ciśnienia. W grę wchodzi także leczenie farmakologiczne. Jeśli leki nie przynoszą pożądanego efektu, należy wdrożyć inwazyjne metody leczenia tj. koronarografię, angioplastykę wieńcową z implantacją stentu, czy wszczepienie by-passów.

Wieńcówka jest poważną chorobą, na którą zapada coraz więcej osób. Gdy tylko pojawiają się pierwsze symptomy, trzeba niezwłocznie udać się do lekarza i wdrożyć odpowiednie leczenie. Ponadto, należy pamiętać, że nie ustępujące objawy mogą oznaczać zawał serca. Jest to stan bezpośredniego zagrożenia życia, więc należy jak najszybciej wezwać pomoc.