Jak wygląda operacja wymiany zastawki?

W sercu człowieka znajdują się cztery zastawki. Ich rolą jest utrzymanie przepływu krwi w jednym kierunku. Pacjenci z wadami zastawek mogą cierpieć na trudności z oddychaniem, obrzęk nóg, ból w klatce piersiowej, w cięższych przypadkach może dochodzić do zasłabnięć. Zastawki ulegają uszkodzeniu m.in. w wyniku niezdrowego stylu życia, zawału serca, lub innych chorób np. nadciśnienia tętniczego. Zwyrodnienia zastawek mogą stanowić także wadę wrodzoną.

Zaklasyfikowanie i przygotowanie do operacji.

Pacjent w trakcie diagnozowania jest poddawany najczęściej następujących badaniom: echo serca, koronografia, RTG klatki piersiowej. W przypadku niejednoznacznych wyników chory może zostać poddany cewnikowaniu serca. Decyzję o konieczności przeprowadzenia operacji podejmuje lekarz o specjalizacji kardiologicznej lub kardiochirurgicznej. Do wymiany zastawki są kierowani pacjenci z dużą niewydolnością serca, w niektórych wypadkach wymagającą hospitalizacji.

Jeżeli stan pacjenta na to pozwala, przed operacją powinien poddać się szczepieniu na żółtaczkę. Dopiero po upływie sześciu tygodni od szczepienia możliwa jest ingerencja chirurgiczna. Przed samą operacją wykonuje się badanie morfologii krwi, ustalenie grupy krwi, badanie moczu i RTG klatki piersiowej.

Przebieg operacji.

Pacjent zaklasyfikowany do przeprowadzenia zabiegu jest przyjmowany do szpitala na dzień przed planowaną operacją, chyba że ze względu na swój stan przebywa już w szpitalu. Wymiana zastawki jest zabiegiem wykonywanym w znieczuleniu ogólnym i odbywa się na otwartym sercu. Na czas zabiegu pracę serca przejmują maszyny. Operacja polega na usunięciu wadliwie pracującej zastawki i zastąpieniu jej protezą. Przeprowadzenie zabiegu zajmuje najczęściej około 4 – 5 godzin. Operacja kończy się przywróceniem normalnej pracy serca i zamknięciem klatki piersiowej pacjenta.

Rehabilitacja i życie po operacji

Wymiana zastawki jak każda operacja wiąże się z ryzykiem powikłań np. zapaleniem wsierdzia, krwawieniami, zakażeniem rany operacyjnej. Po wymianie zastawki pacjent powinien pozostawać pod opieką lekarza specjalisty. Rehabilitacja zazwyczaj trwa od kilku do kilkunastu tygodni. Wysiłek fizyczny dostosowuje się do stanu pacjenta, o rodzaju i intensywności aktywności fizycznej decyduje lekarz.