Operacja zastawki serca – co warto wiedzieć?

badanie koronografia

Comiesięcznie w polskiej wersji wyszukiwarki Google fraza  „operacja zastawki serca” jest wyszukiwana blisko 400 razy. To pokazuje, że istnieje duże zainteresowanie wśród Polaków tym zabiegiem. W związku z tym postaramy  się przyswoić Państwu kilka istotnych informacji.

Objawy problemów z zastawką serca

Zanim powiemy sobie czym jest operacja zastawki serca, najpierw krótko wskażemy jakie mogą być objawy świadczące o problemach. Są to pierwsze symptomy, których absolutnie nie należy lekceważyć. Wprost przeciwnie, należy udać się na poradę do kardiologa, a w przypadku zaawansowanej choroby zastawki serca do kardiochirurga. Nieprawidłowe funkcjonowanie zastawek serca może obejmować ich zwężenie lub problem z niedomykalnością jako, ze zastawki działają w sercu jak drzwi pozwalające na przepływ krwi tylko w jednym kierunku.

Do najczęściej występujących objawów, świadczących o problemach z zastawka serca należą bóle w klatce, łatwe męczenie się, duszności, kołatanie serca, przewlekły kaszel, czy nawet omdlenia.

Czym jest operacja zastawki serca?

Pojęcie operacja zastawki serca sprowadza się tak naprawdę do operacji o charakterze kardiochirurgicznym lub coraz częściej stosowanym zabiegu z zakresu działalności zespołu złożonego z kardiochirurgów i kardiologów inwazyjnych.

Operacja zastawki serca polega więc na naprawie lub usunięciu zastawki z wszczepieniem protezy zastawki mechanicznej lub biologicznej.

Warto podkreślić, że w dobie dzisiejszej techniki medycznej, w przypadku osób starszych (najczęściej powyżej 80 r.ż. lub obciążonych chorobami, które nie pozwalają na przeprowadzenie klasycznej, najbardziej dokładniej operacji chirurgicznej) dostępna jest możliwość operacji zastawki serca bez otwierania klatki piersiowej tzw. zabieg TAVI. Zabieg taki polega na wszczepieniu protezy biologicznej zastawki bez otwierania klatki piersiowej, zaś  dotarcie do niej możliwe jest drogą naczyń krwionośnych lub przestrzeni międzyżebrowej.

Warto jednak rozwiać wszelkie wątpliwości. Taka operacja jest możliwa tylko i wyłącznie w przypadku zastawki aortalnej.

W przypadku zastawki mitralnej – zabiegi naprawcze w przypadku jej niedomykalnością można również wykonać za pomocą technik małoinwazyjnych i specjalnych klipsów nazywanych Mitraclipami.

Alternatywnym rozwiązaniem do operacji kardiochirurgicznej, która zapewne jest najdokładniejszą operacją (pozwalająca na najdłuższe przeżycie pacjenta), są operacje z dostępów alternatywnych do sternotomii pośrodkowej.

Jeżeli boimy się blizn, operacja małoinwazyjna z tzw. dostępu bocznego, usytuowanego pod prawą piersią, czy z nimi sternotomii, a wiec taka, która pozwala na częściowe przecięcie kości mostka. Oczywiście wszystkie te opcje lecznicze należy spokojnie wyjaśnić i o nich porozmawiać uwzględniając wszelkie „za” i „przeciw” podczas konsultacji z kardiochirurgiem.

Jaki jest przebieg zabiegu polegającego na wymianie zastawki?

Przed zabiegiem należy wykonać szeregi istotnych badań: morfologię krwi, szereg badań laboratoryjnych, badanie moczu czy RTG klatki piersiowej. Należy dostarczyć opinię innych specjalistów dotyczących bezpieczeństwa operacji w przypadku, gdy pacjent choruje na inne choroby przewlekłe.

Pacjent powinien też zaprzestać spożywania leków przeciwkrzepliwych, zgodnie z podanymi zaleceniami, aby nie narazić się na ryzyko np. udaru w okresie bezpośrednio poprzedzających operację. W dniu poprzedzającym zabieg musi pojawić się w szpitalu.

Operacja wstawienia zastawki wykonywana jest pod całkowitym znieczuleniem ogólnym oraz przy użyciu krążenia pozaustrojowego, które pozwala na czasowe zatrzymanie czynności serca.

Operacje rozpoczyna  przecięcie mostka i podłączenie systemu, który podczas operacji zastępuje funkcje serca i płuc. Po zatrzymaniu serca następuje otwarcie struktur serca.

Następnie płatki odpowiedniej zastawka zostają wycięte lub zastawka zostaje naprawiona. Po założeniu szeregu odpowiednich szwów niewchłanialnych, proteza zastawki zostaje wszyta. Po zaszyciu struktur serca, jego naturalna praca może zostać wznowiona. Zabieg jest czasochłonny, trwa od 4-5 godzin.

Okres pobytu pooperacyjnego to średnio 7-10 dni i uzależniony jest od wielu czynników indywidualnych pacjenta.

Czas rehabilitacji pooperacyjnej to 4-5 tygodni, z czego około 2 tygodni pacjent może zostać jej poddany w specjalistycznym szpitalu.

Tags: