Diagnostyka powikłań zawału serca | Poznańska Klinika Serca

Diagnostyka powikłań zawału serca

diagnostyka serca

Po zawale serca może dość do różnego rodzaju powikłań, na które powinniśmy być wyczuleni. Z reguły są to zaburzenia rytmu pracy serca, a najbardziej niebezpiecznym rodzajem powikłań jest migotanie komór, które zignorowane, może prowadzić do śmieci.

Rodzaje i przyczyny powikłań

Ponieważ powikłania pozawałowe mogą być różne, należy przeprowadzać regularną diagnostykę serca oraz uważnie obserwować swój organizm. Najczęstszymi powikłaniami pozawałowymi są: niewydolność krążenia, zatory tętnicze, tętniak ściany serca, zespół pozawałowy Dresslera oraz nawrót zawału.

Wczesne powikłania zawału serca

Zawał serca niesie za sobą ryzyko dużych powikłań w czesnym stadium. Uważna diagnostyka serca jest niezbędna do ich wczesnego wykrycia. Do bardzo wczesnych powikłań pozawałowych zaliczamy:

• wstrząs kardiogenny

• zaburzenia rytmu serca oraz przewodnictwa

• zwiększenie się ogniska zawałowego

• ostrą niewydolność serca oraz obrzęk płuc

• pęknięcie ściany serca

• pęknięcie przegrody międzykomorowej

• ostry tętniak serca (dyskinezę)

• pęknięcie mięśnia brodawkowego połączonego z niewydolnością zastawki mitralnej

• zgon

Późne powikłania po zawale serca

Niestety brak wczesnych powikłań nie oznacza, że nie mogą one wystąpić później. Co prawda im później powikłania nastąpią, tym są one lżejsze i mniej groźne, jednak nadal nie należy ich ignorować i prowadzić regularną diagnostykę serca, aby w porę je wykryć.

Do późniejszych powikłań należą:

• pozawałowe zapalenie nasierdzia

• zespół ramię-ręka

• przewlekła niewydolność krążenia

• zespół pozawałowy Dresslera

• przewlekły tętniak serca

• zakrzepica przyścienna – występuje w komorze nad obszarem zawału

• pozawałowe zapalenie nasierdzia

Życie po zawale

Stosując się do zaleceń lekarzy oraz przeprowadzając regularną diagnostykę serca można cieszyć się zdrowiem jeszcze długie lata po zawale. Trzeba jednak zdyscyplinować się do zmiany trybu życia na mniej stresujący, postawić na zdrowszą, mniej tłustą dietę, zrezygnować z używek (jak palenie papierosów). Może wydawać się to bardzo trudne na samym początku, jednak warto podjąć ten wysiłek i zadbać o swoje serce po zawale, aby uniknąć niebezpiecznych powikłań.