Czym są by-passy?

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób zmaga się ze schorzeniami układu krążenia. Mogą one objawiać się na wiele różnych sposobów i dotyczyć rozmaitych narządów. Często spotykane są zwłaszcza kłopoty z sercem, które mogą mieć tragiczne skutki. Na szczęście medycyna dysponuje dziś szeregiem nowoczesnych rozwiązań i metod leczenia, które są w stanie zapewnić chorym doskonałe samopoczucie i prawidłowy stan zdrowia. Jednym z takich zabiegów jest operacja wszczepienia by-passów. Na czym dokładnie ona polega?

W trosce o zdrowie i życie

Taką operację przeprowadza się u osób, które cierpią na zaawansowaną chorobę niedokrwienną serca lub przebyły zawał serca. Najprościej rzecz ujmując, by – passy to pomosty, które służą usunięciu zwężenia tętnicy wieńcowej i ułatwieniu dopływu krwi do mięśnia sercowego. Do ich wykonania wykorzystuje się naczynia krwionośne pacjenta, pobierając ich fragmenty z podudzia i klatki piersiowej górnej lewej. Najczęściej są to kawałki żył albo tętnica piersiowa wewnętrzna. To skomplikowana procedura, która jest przeprowadzona w znieczuleniu ogólnym. Wykonują ją wysoce wykwalifikowani specjaliści, których zatrudnia między innymi kardiochirurgia w Poznaniu. Lekarze rozcinają klatkę piersiową aby uzyskać pełen widok na serce i móc je zatrzymać. Dopiero wtedy mogą oni wszyć pobrane fragmenty żył do aorty.

Umożliwić sercu prawidłową pracę

Operacja wszczepienia by – passów trwa około pięciu godzin. Zanim konkretna osoba zostanie do niej zakwalifikowana, musi zostać poddana badaniu, którym jest koronarografia. To na jej podstawie lekarze oceniają przepływ krwi przez tętnice wieńcowe. Wszczepienie by – passów wymaga od pacjenta rekonwalescencji trwającej kilka tygodni i przestrzegania diety niskotłuszczowej. Osoby z ewentualną nadwagą powinny dołożyć wszelkich starań ku temu, by pozbyć się zbędnych kilogramów. Jest to bardzo ważne w utrzymaniu pozytywnych rezultatów przebytego zabiegu. Należy także pamiętać o tym, że wszczepienie by – passów wiąże się z możliwymi powikłaniami w postaci: niewydolności oddechowej, zawału serca, udaru mózgu, zaburzenia funkcji nerek czy silnego krwawienia.