Czym jest niedomykalność zastawki mitralnej? | Poznańska Klinika Serca

Czym jest niedomykalność zastawki mitralnej?

Najczęstszą zastawkową wadą serca jest stenoza aortalna. Wada ta polega na tym, że podczas skurczu lewej komory, krew cofa się do lewego przedsionka – przybiera wsteczny obieg. Efektem tego jest wzrost ciśnienia w lewym przedsionku. Z biegiem czasu lewy przedsionek powiększa się, pojawia się także migotanie. Poniżej wskazujemy, jakie są przyczyny i objawy niedomykalności zastawki mitralnej oraz czy operacje serca u pacjentów z tą wadą są konieczne.

Przyczyny niedomykalności zastawki mitralnej

Dotychczas były to powikłania odległe infekcji dróg oddechowych, obecnie częściej są to wady wrodzone, a także powikłania pozawałowe lub wtórne do chorób mięśnia sercowego zwanych kardioliopatiami. Najczęstszą przyczyną są choroby serca zarówno choroba niedokrwienna serca, jak i kardiomiopatie. Niedomykalność zastawki może mieć charakter wrodzony lub nabyty (być efektem stosowania leków). Z kolei ostre postacie niedomykalności zastawki są powodowane przez znaczące zmiany spowodowane zapaleniem wsierdzia w obrębie aparatu zastawkowego, pourazowe lub w przebiegu ostrego zawału serca lub powstaniem śluzaka lewego przedsionka.

Objawy i dolegliwości

W przypadku ostrej postaci niedomykalności, objawy pojawiają się bardzo szybko. Z uwagi na cofającą się krew, istnieje ryzyko wstrząsu kardiogennego. Konieczne może okazać się niezwłoczne przeprowadzenie zabiegu operacyjnego. Jeżeli akcja nie zostanie podjęta błyskawicznie, może to doprowadzić do zgonu chorego.

Przewlekła postać niedomykalności rozwija się latami. Stopniowo nasila się, ale pacjent nie odczuwa jej objawów nawet podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Należy jak najszybciej skorygować niedomykalność przewlekłą, zanim spowoduje ona trwałe zmiany w sercu.

Leczenie niedomykalności zastawki mitralnej

Tak długo, jak choroba nie ma ostrej postaci, wystarczające może się okazać stosowanie preparatów diuretycznych oraz antyarytmicznych rozszerzających naczynia krwionośne. W przypadkach poważniejszych wykonuje się operacje serca (często wielokrotne) mające na celu wszczepienie sztucznej zastawki lub jej plastykę.

Nigdy nie lekceważmy problemów z sercem. Nieleczone przez lata mogą objawić się wtedy, gdy będzie już za późno. O ile na początku możemy zapobiec poważnym konsekwencjom przyjmując leki, o tyle na etapie zaawansowanym często niezbędne okazują się zabiegi operacyjne.