Co robić gdy ktoś z naszych bliskich dostanie zawału? | Poznańska Klinika Serca

Co robić gdy ktoś z naszych bliskich dostanie zawału?

Choroby układu krążenia i wszelkie dolegliwości z nimi związane z roku na rok dotykają coraz więcej osób. Co gorsza, nie można tego w żaden sposób porównać do zwykłego przeziębienia czy bólu zęba. Powaga sytuacji w takim przypadku jest na wysokim poziomie, bowiem choroby krążeniowe mogą prowadzić do zawału serca. Warto więc wiedzieć, jak zachować się w momencie przykrej sytuacji. Zawał co robić w takim przypadku?

Objawy zawału serca

Przede wszystkim, działanie trzeba rozpocząć od diagnostyki. W Polsce corocznie kilkadziesiąt tysięcy osób przechodzi zawał – aż około 30% z nich umiera. Co jest powodem? Słowo klucz: „szybkość”. W przypadku zawału serca naprawdę liczy się każda minuta. Warto więc zapoznać się z objawami i postępowaniem w takiej sytuacji, by jak najszybciej pomóc potrzebującemu.

Zawał serca powstaje w wyniku odkładania się nadmiernej ilości cholesterolu. Zamknięcie tętnicy przez blaszkę miażdżycową prowadzi do zakrzepu, który z kolei zamyka krwi drogę do serca. Wskutek niedokrwienia mięśnia sercowego, który następuje zaledwie 15-20 minut po zamknięciu tętnicy wieńcowej, dochodzi do martwicy mięśnia. Głównym i z reguły pierwszym objawem zawału serca jest rozlany, ciągły ból w klatce piersiowej, promieniujący do żuchwy i ramienia. Częstym towarzyszem jest także niepokój, w wielu przypadkach pojawiają się również zimne poty i duszności.

U kobiet sytuacja jest bardziej skomplikowana – objawy są łudząco podobne do zwykłego przeziębienia czy zmian hormonalnych, a bóle zamostkowe występują o wiele rzadziej, niż u mężczyzn. Jednakże, trudności z oddychaniem, nagły ból mięśni, bezwładność rąk i nagła, nadmierna potliwość mogą stanowić podstawę do zdiagnozowania zawału serca. Dodatkowo, u kobiet ból może występować pod lewym łukiem żebrowym czy łopatką.

Zawał – postępowanie krok po kroku

Najważniejszą rzeczą jest zachowanie spokoju – mimo, że jest to niezwykle trudne w tak stresującej sytuacji, warto pamiętać o opanowaniu. Zdenerwowanie oraz panika tylko utrudnia i wydłuża cały proces pierwszej pomocy. Jedną z najistotniejszych czynności jest wykonanie telefonu i wezwanie pogotowia ratunkowego do chorego, którego nie możemy opuścić aż do momentu przyjazdu służb. Pozycja chorego podczas zawału jest niezwykle ważna – należy ułożyć potrzebującego w pozycji półsiedzącej (z uniesionym nieznacznie tułowiem, a plecy oparte o stabilny obiekt). Zawał serca objawia się dusznościami i sporymi problemami z oddychaniem – tutaj konieczne jest zadbanie o komfort chorego. Jeżeli potrzebujący ma na sobie koszulę, bądź krawat – należy rozpiąć i rozwiązać ubrania, by umożliwić mu zaczerpnięcie świeżego powietrza. Na pasek od spodni czy biustonosz również trzeba zwrócić uwagę.

Uwaga! Zabronione jest podawanie choremu jakiegokolwiek jedzenia bądź picia. Jedyną słuszną opcją jest podanie preparatu zawierającego maksymalnie 150-325mg kwasu acetylosalicylowego, najlepiej w formie tabletki do rozgryzienia.

W przypadku zatrzymania czynności życiowych natychmiast należy rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową i wykonywać czynności ratunkowe aż do przyjazdu pogotowia. Osoby po zawale powinny przychodzić coroczne badania serca