Wybrane badania serca | Poznańska Klinika Serca

Wybrane badania serca

ekg spoczynkowe

Serce jest jednym z tych narządów, o które musimy dbać szczególnie. Stres, zła dieta, brak ruchu – to wszystko może przyczynić się do złego stanu naszego zdrowia. Dlatego tak ważna jest nie tylko zmiana naszych nawyków, ale również wykonywanie odpowiednich badań.

Badania nieinwazyjne i inwazyjne

Istnieje szereg badań, które mają na celu poznanie ogólnego stanu zdrowia i kondycji naszego serca. Podstawą jest pobranie krwi i sprawdzenie poziomu cholesterolu, którego podwyższony wynik może oznaczać większe ryzyko zawału serca. Do badań nieinwazyjnych należy między innymi: EKG spoczynkowe, Holter EKG, próba wysiłkowa EKG, czy też echokardiografia. Metody te nie wymagają zbytniej ingerencji w ciało ludzkie. Natomiast do badań inwazyjnych należą: koronarografia oraz badanie elektrofizjologiczne. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku lekarz wprowadza cewnik (koronarografia) i elektrod diagnostycznych.

Najczęściej zalecane

EKG spoczynkowe należy do najbardziej popularnych i najczęściej zalecanych badań serca. Metoda ta polega na użyciu specjalnego aparatu (elektrokardiografu), który rejestruje aktywność serca za pomocą charakterystycznych elektrod. Badanie EKG spoczynkowe jest przedstawione w postaci graficznego wykresu, który następnie interpretuje lekarz. Ważne jest to, aby podczas wykonywania EKG nie ruszać się. Badanie jest w stanie wykryć przede wszystkim zaburzenia rytmu serca i określić wielkość komór.

Niepokojące objawy

Wszelkie niepokojące objawy dotyczące naszego zdrowia powinny być dla nas sygnałem do tego, aby niezwłocznie skonsultować się ze specjalistą. Szczególnie w przypadku mięśnia sercowego bardzo liczy się czas i szybkość w podjęciu odpowiedniego leczenia. Dlatego nie można lekceważyć niebezpiecznych dla naszego zdrowia, a nawet życia objawów. Do najczęstszych powodów zlecenie EKG serca należą między innymi: nadciśnienie, kołatanie serca, bóle w klatce piersiowej, czy omdlenia. Profilaktycznie zaleca się również, aby osoby po 40. roku życia wykonywały raz na rok to badanie.