Wskazania do wykonania EKG serca | Poznańska Klinika Serca

Wskazania do wykonania EKG serca

Serce jest jednym z najważniejszych narządów – nie trzeba o tym przypominać. Jednak w dzisiejszych czasach tryb życia, jaki prowadzi wiele osób, często negatywnie wpływa na stan układu krążenia. Stres, niezdrowa dieta – ale i charakter wykonywanego zawodu czy uwarunkowania genetyczne – nie sposób zliczyć wszystkich czynników, które oddziałują na obraz pracy serca. Początki chorób serca często nie dają żadnych objawów. A jeśli podejrzane oznaki się pojawiają – na przykład bóle głowy czy zadyszka – często są bagatelizowane. Zdrowe serce to podstawa, dlatego tak ważne jest, aby przeprowadzać regularne badania.

Badanie EKG – kiedy powinno się je wykonać?

Można wymienić wiele wskazań do przeprowadzania badania EKG. Przede wszystkim, badania takie powinny wykonywać osoby, u których zdiagnozowano chorobę serca czy układu krwionośnego – np. miażdżycę, arytmię, chorobę niedokrwienną serca – bądź podejrzenie występowania takiej choroby. Badania EKG zaleca się także osobom, których krewni cierpieli na choroby układu sercowo-naczyniowego. Istnieje również szereg objawów, które mogą wskazywać na zaburzenia pracy serca – nagłe omdlenia, skłonność do szybkiego męczenia się, zaburzenia tętna i ucisk w klatce piersiowej, kłucie w okolicy serca, chroniczne osłabienie czy duszności.

Zasłabnięcia, zawroty i bóle głowy – można wymienić więcej podejrzanych oznak, w związku z czym należy pamiętać, by niczego nie bagatelizować. Wykonywanie okresowych, kontrolnych badań EKG, nawet jeśli nie występują żadne objawy choroby, zalecane jest przez lekarzy wszystkim osobom, które ukończyły czterdziesty rok życia.

Gdzie przeprowadzić badanie EKG?

Zarówno prywatne gabinety kardiologiczne, jak i przychodnie działające w ramach NFZ, wykonują badania EKG. Pacjenci z większych miast mogą skorzystać z szerszej oferty – przeprowadzenie badania EKG w Poznaniu, Wrocławiu czy Warszawie nie stanowi żadnego problemu. Przy wyborze kardiologa warto zapoznać się z opiniami na temat jego pracy, by mieć pewność względem rzetelności badania i gwarancję wdrożenia odpowiedniego leczenia, jeśli zaszłaby taka konieczność.