Wpływ aktywności fizycznej na serce

Zdrowe serce | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

Serce to jeden z najważniejszych narządów w ludzkim ciele, ponieważ jego zadaniem jest pompowanie krwi do wszystkich naczyń krwionośnych. Z tego względu należy o nie dbać, aby funkcjonowało prawidłowo jak najdłużej oraz było optymalnie chronione przed wystąpieniem różnych groźnych chorób. Lekarze jasno wskazują, że najlepszym sposobem na wzmocnienie mięśnia sercowego jest regularna aktywność fizyczna. Musi być ona oczywiście koniecznie dostosowana do wieku i indywidualnych możliwości danej osoby.

Niektórych ćwiczeń lepiej unikać

Systematyczny wysiłek ruchowy o umiarkowanym natężeniu prowadzi do poprawy wydolności serca, ponieważ w jego trakcie znacznie wzrasta kurczliwość i tempo pracy tego narządu, a ponadto przyspieszone zostaje krążenie wieńcowe. Dochodzi wówczas do wyraźnego powiększenia komór, a jednocześnie obniżenia tzw. tętna spoczynkowego, co skutkuje bardziej intensywnym funkcjonowaniem serca oraz poprawą ogólnej kondycji organizmu. Dzięki temu zahamowany zostaje rozwój takich niepożądanych chorób, jak choćby miażdżyca, zawał, nowotwory, niedokrwienie czy nawet udar mózgu. Można zatem powiedzieć, że serce sportowca starzeje się zdecydowanie wolniej niż w przypadku osoby prowadzącej siedzący tryb życia.

Najlepiej podejmować aktywność fizyczną w formie biegania, pływania w basenie, jazdy na rowerze, nordic walkingu, truchtu, jogi i gimnastyki. Wskazany jest przede wszystkim trening kardio o średniej intensywności. Zaleca się natomiast unikanie zbyt intensywnych, typowo statycznych ćwiczeń na siłowni, ponieważ ich efektem może być groźny dla zdrowia przerost mięśnia sercowego i wzrost nadciśnienia tętniczego. Dodajmy, że systematyczne uprawianie sportu poprawia nie tylko pracę omawianego narządu, ale także wpływa pozytywnie na cały układ oddechowy, pozwala zrzucić zbędną tkankę tłuszczową, zwiększa stężenie dobrego cholesterolu we krwi, obniża poziom glukozy, niweluje stres, wzmacnia kości, ogranicza aktywność czynników zapalnych, ulepsza gospodarkę węglowodanową i pobudza metabolizm.

Komentarze zamknięte.