W jakich sytuacjach należy zrobić ekg? | Poznańska Klinika Serca

W jakich sytuacjach należy zrobić ekg?

EKG serca, inaczej elektrokardiogram, to badanie, które ma na celu wykrycie zaburzeń pracy serca. Jest badaniem nieinwazyjnym i bezbolesnym, nie wiąże się z żadnym ryzykiem, dlatego warto je wykonać, jeśli istnieje podejrzenie nieprawidłowości w akcji serca – wczesne wykrycie choroby jest kluczowe dla zahamowania jej rozwoju i wdrożenia leczenia. Objawami, które powinny nas skłonić do wykonania elektrokardiogramu, są zwłaszcza zasłabnięcia i omdlenia, kołatanie serca i ból w klatce piersiowej – takich dolegliwości nie wolno lekceważyć! Innymi niepokojącymi symptomami są zawroty głowy i duszności, a czynnikiem zwiększającym ryzyko choroby serca jest silny stres.

Czy należy robić EKG serca bez wymienionych objawów?

Oczywiście złe samopoczucie nie jest warunkiem koniecznym do wykonania EKG serca. Jest ono jednym z najważniejszych organów, od jego działania w bezpośredni sposób zależy praca innych organów w ciele. Sercu należy się zatem szczególna troska i uwaga, zwłaszcza w wieku średnim i późniejszym. Kontrolnie powinni się badać mężczyźni powyżej 40. roku życia i kobiety powyżej 50. – zalecane jest, by wykonywali elektrokardiogram raz na 1-3 lata. Przedstawiciele niektórych zawodów, tacy jak kierowcy, piloci i sportowcy, także muszą regularnie badać serce. Konieczne jest to również dla osób, u których już wykryto choroby serca, na przykład arytmię, aby znany był aktualny stan zdrowia pacjenta. Na szczęście zapisanie się na EKG serca nie sprawia dużych kłopotów, zwłaszcza w miastach, gdzie oprócz szpitali istnieje wiele centrów diagnostycznych oferujących konkretne badania. Do wykonania EKG Poznań jest wygodnym miejscem, ponieważ znajduje się tam kilkanaście pracowni kardiologicznych, w których przyjmują doświadczeni lekarze kardiolodzy. Duże rozmieszczenie pracowni specjalistycznych w mieście zapewnia wygodny dostęp do badań także osobom, które nie mają czasu lub ochoty na długie przejazdy, lecz gdyby nawet tak było, zawsze należy przedkładać zdrowie ponad wygodę życia codziennego.