W jakich obszarach medycyny wykorzystuje się rezonans magnetyczny? | Poznańska Klinika Serca

W jakich obszarach medycyny wykorzystuje się rezonans magnetyczny?

rezonans magnetyczny

Rezonans magnetyczny jest obecnie jednym z najdoskonalszych narzędzi służących analizie tkanek i zbudowanych z nich narządów wewnętrznych. Wykorzystuje się go do prowadzenia wielu szczegółowych badań różnych części ludzkiego ciała . Z artykułu dowiesz się  przy badaniu jakich układów stosuje się rezonans magnetyczny.

Układ krwionośny

Rezonans magnetyczny to całkowicie bezpieczna metoda diagnostyczna, która ma szerokie zastosowanie zwłaszcza przy analizowaniu schorzeń układu krwionośnego. Za pomocą tej metody można sprawdzić stan żył i tętnic. Badanie rezonansem magnetycznym pozwala przewidzieć ryzyko wystąpienia zakrzepicy oraz na bieżąco monitorować wyniki zabiegów kardiologicznych, którym był poddany pacjent.

Za pomocą tego rodzaju badań można również potwierdzić (lub wykluczyć) wystąpienie u pacjenta udarów.

Rezonans magnetyczny mięśnia sercowego  to bezpieczna metoda pozwalająca zlokalizować szereg patologii w sercu m.in. stany zapalne czy obszary niedokrwienia. Jest to szczególnie istotne przed zabiegami, którymi ma być, w bliskiej przyszłości, poddany pacjent.

Układ kostny

Badanie rezonansem magnetycznym stosuje się również przy badaniu układu kostnego. Technik przeprowadzający badanie jest w stanie wykryć zwyrodnienia chrząstek, stawów oraz ścięgien. Badanie pokaże również stan kości, które uległy urazom i uszkodzeniom oraz szereg chorób układu kostnego i kręgosłupa.

Diagnostyka za pomocą rezonansu pozwala, w tym przypadku, wykryć wszelkie wady rozwojowe oraz schorzenia, które mogą być przyczyną powstania bólów  u pacjenta m.in. złego ułożenia kręgów.

Tkanki miękkie

Trójwymiarowy obraz pokaże zmiany w obrębie wątroby oraz pozostałych narządów.  Pozwala zdiagnozować choroby nowotworowe.  U kobiet w ciąży stosowany jest natomiast do badania stanu płodu m.in. przy ocenie czy występują jakiegoś rodzaju wady.

Układ nerwowy

Badanie  MRI daje możliwość zobaczenia tak newralgicznego miejsca jak mózg człowieka. W tym przypadku oprócz chorób nowotworowych pozwala m.in. zdiagnozować chorobę Alzheimera oraz udar mózgu.

Główną zaletą rezonansu magnetycznego jest zastosowanie w nim aparatury generującej nieszkodliwe promieniowanie magnetyczne, zamiast szkodliwego dla zdrowia promieniowania rentgenowskiego.

Tags: