Stan przedzawałowy – jak go rozpoznać? | Poznańska Klinika Serca

Stan przedzawałowy – jak go rozpoznać?

Choroby Serca | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

Sytuacja, w której chory znajduje się w stanie przedzawałowym jest ostrzeżeniem dla organizmu. Informuje o rozwoju miażdżycy i podwyższa prawdopodobieństwo zawału serca. Dobrze rozpoznany stan przedzawałowy pozwala na uniknięcie poważnych problemów zdrowotnych i skuteczniejsze leczenie. Schorzenie to polega na tym, że do serca nie dochodzi odpowiednia ilość tlenu. Dochodzi wtedy do niedokrwienia mięśnia sercowego. To stan prowadzący bezpośrednio do zawału. Aby do tego doszło, musi się dokonać martwica komórek. Specjaliści z dziedziny medycyny używają takiego określenia do opisu stanu poprzedzającego zawał, ale także przebieg różnych chorób serca, prowadzących do zawału serca.

Objawy

Najpopularniejsze objawy stanu przedzawałowego to ból i ucisk w klatce piersiowej, często połączone z dusznością. Ból przechodzi do ramion, pleców, szyi lub żuchwy pod postacią ucisku, pieczenia czy gniecenia. To wszystko jest skutkiem niedokrwienia mięśnia sercowego. Do zawału serca przyczynia się wzrost stężenia enzymów sercowych, jednak przeważnie występuje on już po pojawieniu się objawów. Dlatego nie można określić, czy ucisk w klatce piersiowej to symptom zawału czy objaw innej choroby serca.

Najczęściej objawy dławicy piersiowej pojawiają się w trakcie wysiłku fizycznego, gdy tętnice są zwężone i transportują mniejszą ilość krwi. Niektóre organizmy charakteryzują się tym, że wyprodukowanej krwi wystarcza na utrzymania serca w czasie spoczynku, natomiast każdy wysiłek powoduje wzmożone zapotrzebowanie na energię i tlen. Dolegliwości pojawiają się w momencie, gdy naczynia krwionośne nie są w stanie powiększyć swojej średnicy, aby mogła przez nie przepłynąć większa ilość krwi. Po zaprzestaniu pracy, objawy wcale nie muszą ustąpić. Jednak zdarza się tak, iż przepływ krwi zostaje zablokowany przez naczynia wieńcowe, co prowadzi do martwicy komórek. Gdy ten proces się rozpocznie, nie pomoże odpoczynek czy inne doraźne rozwiązania.

Badania

Gdy stan zdrowia nie ulega poprawie a objawy pozostają widoczne, nawet w czasie spoczynku, należy natychmiast wezwać pogotowie lub poprosić o transport do szpitala. Oczywiście w tej sytuacji nie wolno samodzielnie prowadzić samochodu. Badanie będzie polegać na wykonaniu EKG i oznaczeniu troponin a wyniki wykażą, czy doszło do zawału. Wykluczenie tego schorzenia spowoduje uznanie dławicy piersiowej niestabilnej i podjęcie leczenia zmierzającego do jej wyeliminowania.

Odpowiedz