Jakie są najczęstsze choroby serca? | Poznańska Klinika Serca

Jakie są najczęstsze choroby serca?

Choroby Serca | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

Serce jest centralnym narządem układu krwionośnego i o niewydolności serca mówi się zwykle w kontekście chorób właśnie całego układu. Nadciśnienie tętnicze i miażdżyca są w tym wypadku najczęściej wymienianymi z występujących kłopotów ze zdrowiem, a także znajdują się na czele listy chorób powodujących zgony. Istnieją jednakże choroby serca, które określa się jednostkowo dla samego narządu.

Choroba niedokrwienne serca (choroba wieńcowa) wraz z zawałem mięśnia sercowego

Jest to zespół objawów chorobowych związanych głównie z niedotlenieniem oraz niedostatkiem składników odżywczych dostarczanych do serca. Objawia się dusznicą bolesną i w ostateczności zawałem serca. Przyczyną choroby wieńcowej jest głównie miażdżyca tętnic.

Arytmia serca

Bezpieczny rytm pracy serca jest wyznaczany przez węzeł zatokowy i jeżeli nie pracuje on prawidłowo, dochodzi do zmiany rytmu pracy serca. Zaburzenia rytmu serca, nie będące arytmiami określa się po przekroczeniu bezpiecznego rytmu 60-100 uderzeń serca na minutę. W tym wypadku, mamy do czynienia z nieprawidłową częstością rytmu serca, nie będącą arytmią. Dzieli się na dwa podtypy:

• tachykardia – przekroczenie 100 skurczów serca na minutę, odczuwane jako kołatanie serca. Dolegliwość niebezpieczna dla zdrowia.
  • bradykardia – rytm poniżej 50 skurczów na minutę. Występujący często może skutkować koniecznością zainstalowania rozrusznika serca.

Do arytmii zalicza się zaburzenia nadkomorowe i komorowe, którymi są odpowiednio: migotanie przedsionków oraz pobudzenia komorowe, aż do migotania komór włącznie.

Zapalenie mięśnia sercowego

Spowodowany jest przez infekcje wirusowe lub bakteryjne i odpowiada aż za 20% nagłych zgonów u młodych mężczyzn. Objawia się kłującym bólem w klatce piersiowej. Objawy przypominają zawał mięśnia sercowego. Zapalenie mięśnia sercowego w ok 10% prowadzi do ciężkiej niewydolności serca i jest związane z zagrożeniem nagłej śmierci sercowej.

Inne

Oprócz wymienionych chorób do częściej występujących można zaliczyć również zapalenie osierdzia, zapalenie wsierdzia. Większość chorób serca spowodowanych jest przez niewłaściwy styl życia: palenie papierosów, zła dieta, a szczególnie nadmiar spożywanej soli, a także brak ruchu. Leczeniem chorób serca zajmuje się kardiologia, a operacyjnie kardiochirurgia.

Odpowiedz