Przyczyny i objawy nerwicy | Poznańska Klinika Serca

Przyczyny i objawy nerwicy

Choroby Serca | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

Zaburzenia nerwicowe to zaburzenia psychiczne, których podłożem jest lęk. Osoby cierpiące na nerwice mają problem z zapanowaniem nad swoimi emocjami, żyją w stałym napięciu i poczuciu niższości. Badania statystyczne pokazują, że tego rodzaju zaburzenia częściej dotykają kobiety niż mężczyzn. Do najczęściej występujących objawów psychicznych poza lękiem i niepokojem zaliczyć należy nadpobudliwość, problemy z koncentracją, zaburzenia snu, a także uczucie ciągłego osłabienia i zmęczenia.

Co istotne, zwykle objawom psychicznym towarzyszą również objawy fizyczne, takie jak przewlekłe bóle głowy, brzucha, mdłości, kołatanie serca, problemy skórne, czy też dolegliwości jelitowe. Za występowanie takiego objawu jak opadanie powieki nerwica może być również odpowiedzialna. Osoby cierpiące na tego rodzaju zaburzenia mają również zwykle problemy na tle seksualnym.

Czynniki wywołujące nerwicę

Istnieje wiele czynników, które mogą wywoływać zaburzenia nerwicowe. Specjaliści wyróżniają przyczyny egzogenne, pochodzenia zewnętrznego oraz egzogenne mające uwarunkowanie genetyczne. Bardzo często źródłem nerwicy są konflikty wewnętrzne pacjenta, z którymi nie potrafi sobie poradzić. Konflikty te pojawiać się mogą np. w sytuacji, gdy wykonuje on czynności sprzeczne z własnymi przekonaniami i wartościami. Czynnikiem odpowiedzialnym za nerwicę jest także przewlekły stres. Źródłem stresu może być utrata bliskiej osoby, niepowodzenie lub uczucie zagrożenia.

Poza czynnikami środowiskowymi wyróżnia się również dziedziczne predyspozycje do występowania zaburzeń lękowych. Najbardziej narażone na nerwice są osoby z osobowością anankastyczną, lękliwą oraz histrioniczną. Zaburzenia dotykają więc przede wszystkim perfekcjonistów, histeryków i osoby o niskiej samoocenie. Chorzy pomocy powinni szukać u psychiatry. Pomocne w leczeniu są psychoterapie. W przypadku osób cierpiących na zaburzenia nerwicowe niezwykle istotne jest nauczenie się rozładowywania napięcia i stresu np. poprzez wysiłek fizyczny bądź medytacje.

Odpowiedz