Przy wystąpieniu jakich objawów, wskazane jest przeprowadzenie badania EKG? | Poznańska Klinika Serca

Przy wystąpieniu jakich objawów, wskazane jest przeprowadzenie badania EKG?

EKG spoczynkowe (elektrokardiogram) rejestruje aktywność elektryczną serca w spoczynku. Dostarcza informacji o tętnie i rytmie serca oraz pokazuje, czy nastąpiło powiększenie serca z powodu wysokiego ciśnienia krwi (nadciśnienia) lub przebytego zawału serca (zawału mięśnia sercowego). Jednak nie pokazuje, czy pacjent posiada już bezobjawowe blokady w tętnicach serca, ani nie przewiduje ryzyka przyszłego zawału serca. Badania EKG mogą potrzebować ci, którzy posiadają czynniki sprzyjające ryzyku chorób serca, takie jak wysokie ciśnienie krwi lub objawy, czy też kołatanie serca lub ból w klatce piersiowej. Jego wykonanie jest również wskazane gdy już chorujesz na serce. W innych przypadkach warto się zastanowić dwa razy, zanim podejmie się wykonania tego testu.

Kiedy potrzebne jest badanie EKG

W niektórych przypadkach wykonanie tego badania może być ważne. Powinno się wykonać EKG, jeśli istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka powiększenia serca poprzez wysokie ciśnienie krwi lub objawy choroby serca, takie jak ból w klatce piersiowej, duszność, nieregularne bicie serca lub ciężkie bicie serca. Wyniki z tego badania będą także pomocne przy realizacji badań przesiewowych, badań lekarskich do pracy lub gdy pacjent cierpi na chorobę serca, cukrzycę. Na badanie powinno się także zgłosić, jeśli podczas wywiadu osobistego lub rodzinnego pojawiły się inne zagrożenia albo kiedy zechce się zacząć ćwiczyć.

Dlaczego nie wykonywać badania bez potrzeby

Badanie to nie jest przydatne w rutynowych badaniach kontrolnych u osób, które nie mają czynników ryzyka chorób serca, takich jak wysokie ciśnienie krwi lub objawy chorób serca czy wspomniany ból w klatce piersiowej. Jednak wiele osób bez czynników ryzyka lub objawów ma wykonywane badanie EKG w ramach rutynowych badań kontrolnych. Badanie to nie zaszkodzi, jednak istnieją lepsze sposoby zapobiegania chorobom serca niż rutynowe EKG. Czasami może ono wykazywać łagodne niespecyficzne nieprawidłowości, które nie są spowodowane chorobą serca, ale powodują niepokój i mogą prowadzić do dalszych testów i leczenia, które nie będą te osoby potrzebowały.