Jak objawia się tętniak aorty? | Poznańska Klinika Serca

Jak objawia się tętniak aorty?

Choroby Serca | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

Aorta stanowi główną tętnicę w ciele człowieka, dzięki której wszystkie narządy wewnętrzne zaopatrywane są w niezbędną do prawidłowego funkcjonowania krew. O tętniaku aorty mówimy wówczas, gdy następuje poszerzenie jej światła na poziomie powyżej 50% jej prawidłowej szerokości. Możemy wyróżnić dwa rodzaje schorzenia – tętniak prawdziwy i rozwarstwiający. W przypadku pierwszego z nich dochodzi do rozszerzenia światła aorty bez patologicznej zmiany jej struktury. Drugi natomiast rodzaj charakteryzuje się zmianą struktury błony wewnętrznej w postaci jej odwarstwiania, co z kolei może prowadzić do pęknięcia tętniaka i krwotoku.

Objawy tętniaka

Niestety przebieg schorzenia często może przebiegać bezobjawowo i jedynym sposobem na rozpoznanie choroby są rutynowe badania. O zagrożeniu może świadczyć poszerzona aorta wstępująca, która prowadzić może do niebezpiecznego dla zdrowia i życia rozwarstwienia i krwotoku. U osób ze schorzeniem objawowym do niepokojących symptomów należą duszności, ból zlokalizowany w klatce piersiowej, kaszel i chrypka oraz bóle pleców. Może pojawić się również krwioplucie i wystąpić tendencja do nawracającego zapalenia płuc. W przypadku niebezpiecznego pęknięcia tętniaka objawami są rozległy i dojmujący ból w klatce piersiowej połączony z osłabieniem. U chorego dochodzi do gwałtownego spadku ciśnienia oraz często do utraty przytomności.

Przyczyny tętniaka aorty

Przekształcenie ściany aorty w postaci jej nadwyrężenia, które prowadzi do powstania tętniaka, może być spowodowane między innymi miażdżycą, nadciśnieniem tętniczym, intensywnym wysiłkiem fizycznym, czy urazami. Niejednokrotnie schorzenie rozwija się w konsekwencji utrzymujących się stanów zapalnych. Ryzyko powstania tętniaka rośnie również wraz z wiekiem. Przyczyn upatrywać można także w przebiegu genetycznych zaburzeń takich jak np. zespół Marfana. Do czynników, które mogą zwiększać ryzyko powstania schorzenia należy niedomykalność zastawki aortalnej, korzystanie z używek w postaci papierosów, czy przewlekłe choroby płuc.

Odpowiedz