Nadciśnienie, a sport

Choroby Serca | 2 komentarze | opublikowano przez Administrator

Sport to zdrowie, ale czy dla każdego? Czasem ambicje  przerastają możliwości. Zdarza się również tak, że lenistwo i bezzasadny strach  blokują przed podjęciem się choćby najmniejszego sportowego wysiłku. Jakie sporty można uprawiać chorując na nadciśnienie, a jakich powinno się wystrzegać, aby sobie nie zaszkodzić?

Trening aerobowy – obniż ciśnienie

Osoby chorujące na nadciśnienie powinny zwrócić swoją uwagę na sporty nie forsujące nadmiernie organizmu. Dobry dla serca wysiłek to taki, który nie jest zbyt intensywny, ale za to równomiernie rozłożony w czasie. Odpadają wszelkiego rodzaju biegi na krótkie dystanse. Jazda na rowerze, bieganie rekreacyjne czy pływanie na basenie natomiast działają na serce dobrze,  poprawią kondycję całego organizmu i pozytywnie przyczynią się do ogólnego stanu zdrowia osoby cierpiącej na nadciśnienie. Kontrolowany trening aerobowy jest  więc dobrym wyborem.

Trening wytrzymałościowy – wzmocnij serce

Jeśli nie lubimy treningu cardio, albo boimy się zaczynać od tego rodzaju wysiłku, alternatywą są regularne ćwiczenia wytrzymałościowe. Ćwiczenia tego typu charakteryzują się powtarzalnością ruchów oraz kontrolą nad oddechem. Wysiłek jest przy tym w miarę stały, a obciążenie niskie, co ma pozytywny wpływ na ciśnienie krwi, zbytnio go nie zwiększając.

Jakie sporty może uprawiać osoba z nadciśnieniem?

Zasada jest prosta, serce lubi stały, regularny wysiłek z dużą powtarzalnością ruchów. Świetnym sportem w tym wypadku jest np. Nordic walking czy pływanie. Negatywnie za to wpływa na mięsień sercowy i ciśnienie tętnicze intensywny, nieregularny trening powodujący duży, chwilowy wzrost ciśnienia krwi. Osoba z nadciśnieniem powinna więc unikać forsownych treningów siłowych.

Zaszkodzić  modą również sporty zespołowe, ze względu na duże skoki testosteronu z emocji powstających w takich rodzajach sportu. Siatkówka, piłka nożna, koszykówka, hokej – to na pewno nie sporty dla nadciśnieniowców.

Niezależenie czy wybierzemy regularne wizyty na basenie czy rozciąganie się na macie, treningi mogą skutecznie obniżyć ciśnienie krwi i wspomóc krążenie. Bezwzględnie należy jednak pamiętać o rozsądku, tak aby nie ryzykować pogorszeniem stanu zdrowia.