Koronarografia – kiedy i jak się ją wykonuje? | Poznańska Klinika Serca

Koronarografia – kiedy i jak się ją wykonuje?

Koronarografia to badanie radiologiczne, które pozwala na przejrzystą ocenę przepływu krwi przez tętnice wieńcowe do mięśnia sercowego. W przypadku pacjentów ze stabilną chorobą wieńcową jest działaniem planowym, charakter trybu przyspieszonego przybiera w momencie wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wskazaniem do cewnikowana tętnic wieńcowych są, między innymi, choroby niedokrwienne serca, potrzeba oceny zmian w tętnicach, wada zastawkowa, niewydolność serca (jeśli jest podejrzenie rozwinięcia choroby na tle niedokrwiennym), wykonywana jest również w przypadku anatomicznych wad naczyń sercowych, trzeba jednak pamiętać, że to zabieg diagnostyczny, a nie leczniczy. Jeżeli interesuje nas profesjonalna poradnia kardiologiczna Poznań to miasto oferuje szeroką gamę przychodni państwowych, jak również gabinetów prywatnych wykonujących badanie koronarograficzne.

Przygotowanie do badania

Jako, iż koronarografia jest zabiegiem inwazyjnym może zakwalifikować nas do niej jedynie lekarz, powinniśmy poinformować go o wszystkich zażywanych lekach, niektóre, np. Warfaryny, nie są zalecane w dniu jej wykonania. Warto pamiętać o zaszczepieniu się przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B. Przed koronarografią dobrze zrobić kilka dodatkowych badań, takich jak morfologia, biochemia i grupa krwi. W przeddzień zabiegu należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu, z kolei w dzień wykonania cewnikowania tętnic wieńcowych powinniśmy być na czczo i przyjmować jedynie niewielkie ilości wody.

Przebieg badania koronarograficznego

Zazwyczaj koronarografia jest bezbolesnym badaniem, trwającym około pół godziny. Przed całą procedurą podawany jest kontrast, jeśli jesteśmy uczuleni na środki w nim zawarte musimy koniecznie powiadomić o tym lekarza. Przed i po zabiegu powinniśmy mieć możliwość skorzystania z środka zmniejszającego napięcie. Częścią całej procedury jest przyklejenie do klatki piersiowej elektrod EKG, następnie miejsce wkłucia (pachwina lub nadgarstek) są dezynfekowane. W znieczuleniu miejscowym wprowadzany jest cewnik z kontrastem. To dzięki niemu lekarz może zobaczyć na ekranie przedstawienie rentgenowskiego stanu tętnic.

Jak, iż jest to zabieg inwazyjny może powodować pewne powikłania miejscowe lub, w skrajnych przypadkach, powikłania ogólne, które w dużej zależą od wyjściowego stanu zdrowia pacjenta i źle dobranego środka cieniującego.