Kiedy zleca się badanie echokardiograficzne? | Poznańska Klinika Serca

Kiedy zleca się badanie echokardiograficzne?

Badanie echokardiograficzne jest znane bardziej jako echo lub po prostu USG serca. Jest to diagnostyka polegająca na określeniu stanu struktur anatomicznych serca, budowy i działania zastawek, kurczliwości mięśnia sercowego czy też ocenie transferu krwi w obszarze przedsionków, komór serca oraz dużych naczyń krwionośnych takich jak aorta czy pień płucny. Jest to metoda całkowicie nieinwazyjna i bezpieczna, w związku z czym możliwe jest jej częste powtarzanie bez skutków ubocznych dla organizmu.

Badanie wykorzystuje zjawisko echa ultradźwięków, a sama diagnostyka polega na pomiarze frakcji wyrzutowej. Ta interwencja medyczna zlecana jest najczęściej przez lekarza kardiologa i jest ono). Jest jednym z najważniejszych badań wykorzystywanych przez kardiologów oraz kardiochirurgów.

Najczęstszym wskazaniem do zlecenia USG serca jest występowanie nieprawidłowości pracy serca, takich jak szmery, zaburzenia rytmu. Badanie echokardiograficzne konieczne jest również w przypadku osób chorych na zapalenie wsierdzia, choroby niedokrwienne (w tym przypadku jest badaniem niediagnostycznym) czy zakrzepowe, jak również po przebytych zawałach.

Wskazania do wykonania badania echa serca

Innych, niewymienionych wcześniej przesłanek do wykonania USG serca jest całkiem sporo. Zaliczają się tu przede wszystkim różnego rodzaju omdlenia, nabyte lub wrodzone strukturalne wady serca, powikłania nadciśnienia tętniczego czy powikłania po leczeniu farmaceutykami kardiotoksycznymi. Badanie to zlecane jest również przed kardiowersją, czyli zabiegiem mającym na celu przywrócenie prawidłowej pracy serca.

Echokardiografia wykonywana jest również u kobiet ciężarnych, a dotyczy one w zasadzie dziecka, bowiem chodzi tu konkretnie o sprawdzenie echa serca płodu. Zleca się je wówczas, gdy kobieta choruje na cukrzycę ciążową, bądź też w rodzinie ciężarnej występowały choroby serca. Jednak schorzeniem, które występuje w społeczeństwie najczęściej i jest ważnym wskazaniem do wykonania USG serca jest nadciśnienie tętnicze, będące jednocześnie chorobą cywilizacyjną obecnych czasów.