Kiedy powinniśmy udać się na konsultację kardiochirurgiczną? | Poznańska Klinika Serca

Kiedy powinniśmy udać się na konsultację kardiochirurgiczną?

Choroby serca są najczęstszą przyczyną śmierci dorosłych Polaków. Spowodowane m.in. stresem, nieodpowiednią dietą i zbyt małą aktywnością fizyczną, rozwijają się w organizmie latami. Co trzeci mieszkaniec naszego kraju cierpi na nadciśnienie tętnicze, które jest zazwyczaj wstępem do niewydolności i zawałów serca. Pomoc może stanowić odpowiednio wcześnie wdrożone leczenie, ale bardzo często schorzenie nie daje objawów, dopóki nie jest bardzo zaawansowane. Jak więc rozpoznać, czy to już czas na wizytę u specjalisty?

Samokontrola organizmu- niepokojące symptomy

Nadciśnienie to nie tylko choroba starszych ludzi, coraz częściej dotyka osoby po 25 roku życia. Aby ją wykryć, koniecznie trzeba regularnie badać ciśnienie krwi, najlepiej o stałej porze dnia, kiedy nie jest się zmęczonym. Wyniki z kilku tygodni pozwolą zauważyć trend, który w połączeniu z czynnikami zwiększającymi grupę ryzyka chorób serca pomogą lekarzowi postawić diagnozę. Pacjent o stałych wartościach przekraczających 130/80 mmHg, który w dodatku często pali tytoń, spożywa alkohol i tłuste, wysoko przetworzone bądź bogate w cukry pokarmy, wykonuje pracę siedzącą i generalnie mało się rusza, ma bardzo wysokie ryzyko przedwczesnej śmierci na skutek chorób wieńcowych. Powinien zostać odesłany na konsultacje kardiochirurgiczne, które pomogą określić stopień zaawansowania wyniszczenia organizmu szkodliwymi czynnikami. Im szybciej podjęte zostanie leczenie, tym mniejszą ingerencję w homeostazę będzie musiał zastosować lekarz. Czasami wystarczy porzucenie szkodliwych nawyków i wizyta u dietetyka, najczęściej jednak kuracja ma charakter farmakologiczny. Przy znacznym zaawansowaniu zmian, zwłaszcza u osób starszych, konieczna jest interwencja chirurgiczna. Oczywiście same pomiary ciśnienia nie będą wystarczające. Koniecznie należy zbadać poziom cukru, cholesterolu, trójglicerydów w krwi. Z wszystkimi niepokojącymi objawami, np. dusznościami i uciskiem w klatce piersiowej, szybkim męczeniem się, kołataniem serca, należy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który indywidualnie zaproponuje badania i konsultacje specjalistyczne.