Kiedy lekarz zleca koronografię? | Poznańska Klinika Serca

Kiedy lekarz zleca koronografię?

Koronarografię stosuje się przede wszystkim celem rozpoznania albo też wykluczenia niedokrwiennej choroby serca, a w wypadku rozpoznania choroby – także celem oceny stopnia jej zaawansowania. Dzięki wykorzystaniu zabiegu koronarografii możliwe będzie bardzo dokładne zlokalizowanie zmiany w tętnicach wieńcowych, co umożliwi właściwe dobranie metod leczniczych. Gdy chodzi o koronarografię cena zaczyna się od około 2000 zł. Możliwe jest wykonanie rezonansu prywatnie co jest badaniem o krótkim okresie oczekiwania.

Zabieg koronarografii jest niestety inwazyjny, zatem wymagać będzie hospitalizacji. Kiedy lekarz zlecił nam wykonanie koronarografii? Jakie są wskazania do jej wykonania?

Koronarografię zleca się, jak i wykonuje celem :

• oceny lokalizacji zmian w tętnicach wieńcowych,
  • oceny zaawansowania zmian w tętnicach wieńcowych,
  • diagnostyki niedokrwiennej choroby serca (jej wykluczenie, albo rozpoznanie).

Wskazaniem do zlecenia, jak i wykonania koronografii będą:

• nawrót niedokrwienia po przeprowadzonym leczeniu (rewaskularyzacji),
  • po nagłym zatrzymaniu krążenia, którego etiologia jest nieznana,
  • diagnostyka nabytych, albo wrodzonych wad rozwojowych w obrębie tętnic wieńcowych,
  • choroby serca (wady zastawkowe, niewydolność serca), w wypadku których istnieje podejrzenie, że na poczet ich rozwinięcia miało wpływ niedokrwienie mięśnia sercowego,
  • ostry zespół wieńcowy u pacjentów z grupy wysokiego ryzyka (zwykle mężczyzn będących w wieku średnim, albo i starszych, z cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym, albo hipercholterolemią,
  • zawał serca z uniesieniem tak zwanego odcinka ST,
  • stwierdzona i ustabilizowana dławica piersiowa (inaczej nazywana dusznicą piersiową, czy dolegliwości bólowe i duszności odczuwane w okolicy mostka,
  • występowanie istotnych zmian w obrębie tętnic wieńcowych.