Jakie wady serca pomoże wykryć badanie echokardiograficzne? | Poznańska Klinika Serca

Jakie wady serca pomoże wykryć badanie echokardiograficzne?

Zdrowie to jedna z najcenniejszych wartości w życiu każdego człowieka. Gdy dopisuje, można bez wahania mierzyć się z wyzwaniami różnego rodzaju i cieszyć niezależnością. To wyjątkowy kapitał, który otwiera drzwi do wielu możliwości, dlatego tak istotne jest by stosownie o nie dbać. Oprócz prowadzenia higienicznego trybu życia, ważna jest również regularna profilaktyka. Jednym z badań, które powinny wykonywać osoby w różnym wieku, jest echokardiografia. Jak ono wygląda, czemu służy i co należy wiedzieć na jego temat? Oto najważniejsze informacje.

Trzymać rękę na pulsie

Badanie echokardiograficzne to coś, czego zupełnie nie należy się obawiać. Jest ono nieinwazyjne i bezbolesne, gdyż bazuje na zjawisku echa ultradźwięków. Umożliwia lekarzowi dokonanie oceny przepływu krwi w komorach i przedsionkach serca, struktury anatomicznej serca a także przeanalizowanie jego kurczliwości. Jest to więc szeroki zakres kompleksowej wiedzy, która stanowi znakomity punkt wyjścia do wyciągnięcia wniosków na temat stanu zdrowia pacjenta. Warto podkreślić, że badanie można wykonać na podstawie skierowania w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia, dzięki czemu nie trzeba ponosić żadnych kosztów.

Wykrywać i leczyć

Echokardiografia jest w stanie wykryć wiele schorzeń i wad serca. Mowa tutaj między innymi o przyczynie szmerów serca, zaburzeniach rytmu serca, chorobie niedokrwiennej, chorobie zakrzepowo – zatorowej czy o zawale mięśnia sercowego. Pozwala na rozpoznanie wrodzonych wad serca i ocenę ryzyka czynnościowego. Jest to metoda wykrywania nowotworu serca, płynu w osierdziu oraz zawału, który został przebyty.

Przy pomocy tego badania lekarz może również dokonać pooperacyjnej oceny wszczepionych zastawek i wychwycić wszelkie ewentualne nieprawidłowości, które wymagają interwencji. Łatwo można więc dostrzec, że badanie echokardiograficzne to jeden z nieocenionych elementów profilaktyki, który pozwala na podjęcie szybkich i stanowczych kroków, a co za tym idzie, nierzadko uratowanie życia pacjenta.