Jakie popularne metody wyróżnia się w ramach diagnostyki i analizy stanu serca? | Poznańska Klinika Serca

Jakie popularne metody wyróżnia się w ramach diagnostyki i analizy stanu serca?

Choroby serca są jednymi z najgroźniejszych, nieleczone nie tylko utrudniają codzienne funkcjonowanie, ale mogą być również zagrożeniem dla naszego życia i prowadzić do przedwczesnej śmierci. Dlatego tak ważne jest szybkie wykrycie problemu i wdrożenie odpowiedniego leczenia, dzięki temu z większością chorób serca można żyć długo i spokojnie. Aby jednak wykryć chorobę trzeba regularnie wykonywać badania profilaktyczne, zwłaszcza w przypadku np. niepokojących objawów lub obciążenia genetycznego.

Podstawowe badania

Pierwszą czynnością, jaką wykonuje lekarz podczas wizyty jest zebranie wywiadu, na podstawie którego uzyskuje on ważne informacje na temat stanu pacjenta, występowania u niego innych chorób, przyjmowanych leków itp. Następnie może zmierzyć ciśnienie w celu stwierdzenia lub wykluczenia nadciśnienia tętniczego oraz osłuchać serce przy pomocy stetoskopu. Na tym etapie możliwe jest już postawienie wstępnej diagnozy, np. w przypadku, gdy słyszalna jest nieprawidłowa praca serca. Przy podejrzeniu choroby serca wykonuje się również badania laboratoryjne. Najczęściej jest to lipidogram, który pozwala ocenić poziom cholesterolu oraz stężenie markerów sercowych we krwi, których podwyższony poziom świadczy o uszkodzeniu mięśnia sercowego.

Specjalistyczne badania kardiologiczne

Najbardziej znanym i najczęściej wykonywanym jest badanie elektrokardiograficzne (EKG). W formie spoczynkowej pozwala ono ocenić stan serca oraz rytm jego pracy. Natomiast w formie wysiłkowej dokonywana jest ocena pracy mięśnia sercowego i jego reakcji pod wpływem obciążenia. Możliwa jest także stała kontrola pracy serca przez całą dobę w domu pacjenta przy pomocy niewielkiego urządzenia w ramach badania ekg holterowskiego. Oprócz analizy pracy serca można je również zobaczyć, wykonując badanie echokardiograficzne, które pozwala na ocenę komór, przedsionków, przegród i zastawek. Najbardziej skomplikowanym i inwazyjnym badaniem serca jest koronarografia, którą zleca się w przypadku poważnych schorzeń i wykonuje się ją w warunkach szpitalnych.