Jakie efekty daje regularne badanie serca? | Poznańska Klinika Serca

Jakie efekty daje regularne badanie serca?

Choroby Serca | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

Wśród wielu chorób jednymi z najgroźniejszych są te dotyczące serca, bowiem mogą prowadzić do trwałego uszczerbku na zdrowiu, a nawet śmierci. Z tego względu warto przeprowadzać regularne sprawdzenie pracy tego narządu.

Zapobieganie chorobom

Lekarze (także rodzinni) zalecają zwykle regularne badania kardiologiczne po przekroczeniu 40. roku życia, bowiem wtedy zwiększa się ryzyko wystąpienia wielu schorzeń układu krwionośnego. Kompleksowym badaniom powinny się poddawać osoby z niepokojącymi objawami pracy serca, takimi jak kołatanie czy bóle w klatce piersiowej. Dotyczy to również grup ryzyka, a więc palaczy, ludzi z podwyższonym poziomem cholesterolu, cukrzycą czy nadwagą. Narażone są także osoby bardzo aktywne zawodowo (przy długotrwałym stresie, wielu podróżach i nienormowanym czasie pracy) oraz sportowcy.

Regularne badania pozwalają na ocenę stanu zdrowia i wdrożenie leczenia w razie nieprawidłowości. Dzięki temu można dłużej cieszyć się zdrowiem i zapobiec choćby chorobom niedokrwiennym serca, skutkujących zawałem. Odpowiednia diagnostyka w kontekście pracy tego narządu jest bardzo istotna, gdyż nieleczone dolegliwości mają bardzo poważne skutki i mogą prowadzić nawet do śmierci danej osoby, zwłaszcza w razie intensywnego wysiłku fizycznego. Badanie kardiologiczne wykonane na wczesnym etapie pozwoli wprowadzić leczenie, dzięki któremu dany pacjent uniknie zawał czy udaru.

Profilaktyka od najmłodszych lat

Choć zalecenia lekarzy dotyczą przede wszystkim osób po 40. roku życia, to odpowiednie działania konieczne są już od najmłodszych lat. Nastolatkowie, u których pojawia się kołatanie serca czy nadmierne męczenie się podczas aktywności fizycznych powinni poddać się badaniom, gdyż pozwala to często na wykrycie wrodzonych wad tego narządu, które ujawniają się dopiero po jakimś czasie. Ważna jest także edukacja prozdrowotna u dzieci i młodzieży w zakresie tego jak dbać o serce w młodym wieku. Dotyczy to między innymi instrukcji dotyczących nawyków żywieniowych, skutków palenia papierosów czy konieczności podejmowania się codziennej aktywności fizycznej. Jest to niezwykle istotne, bowiem w praktyce zawały zaczynają się pojawiać u ludzi w coraz młodszym wieku, co wynika z niewłaściwego trybu życia.

Odpowiedz