Jak się przygotować do koronarografii serca? | Poznańska Klinika Serca

Jak się przygotować do koronarografii serca?

Koronarografia to zabieg radiologiczny o charakterze diagnostycznym, pozwalający lekarzowi precyzyjnie ocenić drożność tętnic wieńcowych odpowiedzialnych za zaopatrywanie mięśnia sercowego. Polega na wprowadzeniu do nich za pomocą cewnika specjalnego środka kontrastowego. Pochłania on promieniowanie RTG i ukazuje w ten sposób wyraźny obraz tętnic oraz ich odgałęzień na aparaturze. Z niniejszego artykułu dowiemy się, jak prawidłowo przygotować się do zabiegu koronarografii.

Działania niezbędne na kilka dni przed badaniem

Koronarografia umożliwia ustalenie, czy budowa tętnic jest właściwa i czy nie występują zmiany chorobowe, które mogłyby w jakimkolwiek stopniu utrudniać swobodny przepływ krwi. Najczęściej jest zlecana przez lekarza w przypadku pacjentów z objawami wskazującymi na chorobę niedokrwienną serca lub chorobę wieńcową, zmagających się z zapaleniem naczyń krwionośnych, cierpiących z powodu niewydolności, ze stwierdzonym tętniakiem aorty albo wadą wrodzoną serca, a także po urazie klatki piersiowej. Badanie można wykonać w zwykłym szpitalu, ale ze względu na długi czas oczekiwania lepszym wyborem będzie placówka niepaństwowa. Jeśli interesuje nas dobra klinika prywatna Poznań jest miastem, w którym takich miejsc nie brakuje.

Przed koronarografią należy poddać się badaniu EKG i testowi wysiłkowemu, zaszczepić się przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B, a także wykonać dodatkowe badania laboratoryjne w postaci morfologii krwi, koagulogramu oraz analizy biochemicznej. Pozostałe niezbędne działania to:

– odstawienie niektórych leków (zgodnie z zaleceniem lekarza)

-dbanie o wysoki poziom nawodnienia organizmu (trzeba wypijać co najmniej 2 litry wody dziennie)

-zmycie lakieru z paznokci dłoni i stóp (w przypadku kobiet)

Co robić w dniu koronarografii?

Na badanie trzeba zgłosić się na czczo, co oznacza, że zabronione jest jedzenie i picie przez około 6-8 godzin poprzedzających wizytę w gabinecie. To samo dotyczy palenia papierosów lu innych specyfików. Ponadto już w placówce medycznej należy ogolić pachwiny, wziąć prysznic oraz zdjąć z siebie całą biżuterię, łącznie z zegarkiem. Starsi pacjenci muszą również wyjąć protezę zębową.