Jak przygotować się do koronarografii? | Poznańska Klinika Serca

Jak przygotować się do koronarografii?

Koronarografia, czyli cewnikowanie tętnic to jedno z najczęściej wykonywanych badań diagnostycznych, którego celem jest ocena stanu naczyń wieńcowych pacjenta. Zabieg przeprowadzany jest, by zaplanować dalsze postępowanie usprawniające przepływ krwi. Na jego podstawie chorzy kwalifikowani są do leczenia farmakologicznego lub inwazyjnego przez zabieg angioplastyki albo wszczepienie pomostów aortalno-wieńcowych, czyli by-passów.

Przygotowanie do badania i jego przebieg

Pacjent, który otrzyma skierowanie na badanie, powinien wykonać szereg badań zleconych przez lekarza. Podczas ustaleń może być podjęta decyzja o wstrzymaniu przyjmowania niektórych leków np. przeciwcukrzycowych, jednak ta kwestia zależna jest od indywidualnych ustaleń. Należy też pamiętać o obowiązkowym szczepieniu przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B. Badanie musi być przeprowadzone na czczo, dlatego nie powinno się spożywać posiłków ok. 8 godzin przed nim.

Dzień wcześniej należy zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu, wypijając minimum 2 litry wody w ciągu doby. Na kilka godzin przed planowanym przyjęciem należy dokładnie umyć i ogolić okolice pachwin i przedramion. Paznokcie muszą być w formie naturalnej, bez kolorowego lakieru, by lekarz mógł kontrolować ich barwę w czasie przeprowadzanego zabiegu.

Klinika prywatna w Poznaniu świadczy usługi na najwyższym poziomie. Badanie przeprowadzane jest bezboleśnie przy użyciu znieczulenia miejscowego, z dbałością o komfort chorego. Manewry cewnikiem we wnętrzu naczyń nie są odczuwane, wykonywane są przez doświadczonych specjalistów. Zabieg trwa zwykle od 30 do 120 minut – w zależności od stopnia zaawansowania choroby, po tym czasie pacjent musi przez kilka godzin leżeć nieruchomo na plecach, nie zginając kończyny, do której wprowadzony był cewnik. Dzięki temu nie powstaną krwiaki. Diagnozowany od razu po skończonym badaniu może przyjmować pokarm i powinien pić duże ilości wody, by wypłukać wlewany do żył kontrast.