Jak często powinniśmy badać nasze serce? | Poznańska Klinika Serca

Jak często powinniśmy badać nasze serce?

Rozwój chorób serca najczęściej jest związany z wiekiem, lecz mogą się do niego przyczyniać także pewne aspekty stylu życia. Nie warto czekać, aż problem stanie się zauważalny przez uciążliwe objawy – diagnostyka serca jest ważna dla odpowiednio wczesnego zahamowania rozwoju schorzeń oraz dla ich skutecznego leczenia. Regularne kontrole tego narządu wykonuje się za pomocą EKG, czyli elektrokardiografu, który sprawdza rytm serca pod kątem zaburzeń jego pracy. Jest to szybkie i bezbolesne badanie, które można wykonywać nawet w domu przy pomocy specjalnego aparatu. Niezależnie od tego, czy korzystamy z takiego rozwiązania, czy udajemy się na badanie do przychodni, warto to robić przynajmniej raz w roku i poddać wynik analizie kardiologa. Takie zalecenia dotyczą osób, które ukończyły 40 lat lub mają stresującą pracę, piją duże ilości kawy czy też prowadzą siedzący tryb życia. Ponadto otyłość, palenie papierosów i cukrzyca umieszczają nas w grupie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Co powinno nas skłonić do zbadania serca?

Oprócz badań profilaktycznych, które wykonuje się bez zaistnienia dolegliwości, istnieją przypadki, w których należy szybciej udać się do specjalisty. Na zaburzenia pracy serca lub jego niedokrwienie mogą wskazywać pewne objawy, takie jak duszności, kołatanie serca i ból w klatce piersiowej. Do mniej specyficznych symptomów należą nudności, chroniczne zmęczenie, mroczki przed oczami i obrzęki w dolnej części ciała. Kilka objawów z tej listy występujących w krótkim czasie powinno wzbudzić nasze obawy – postarajmy się wtedy o wizytę w trybie pilnym. W przypadku bardzo silnego bólu oraz utraty przytomności konieczne jest wezwanie pogotowia. Po zdiagnozowaniu problemu kardiolog ustala częstotliwość badań kontrolnych, które mogą obejmować EKG, USG serca (inaczej zwane echem), scyntygrafię mięśnia sercowego czy też badanie dopplerowskie serca. Szczegółowe badania służą monitorowaniu pracy zastawek i ukrwienia mięśnia sercowego, co pozwala określić dokładny stan pacjenta.