Jak bada się naczynia krwionośne? | Poznańska Klinika Serca

Jak bada się naczynia krwionośne?

Schorzenia układu krążenia nie należą do rzadkości. Dotykają one nie tylko osoby starsze, ale również ludzi w młodym wieku. Rozwojowi choroby można zapobiec, regularnie poddając się badaniu naczyń krwionośnych.

Choroby układu sercowo – naczyniowego

Zdrowe naczynia krwionośne są niesłychanie ważne, ponieważ transportują istotne składniki odżywcze oraz tlen po całym organizmie. Niedobór tych składników może powodować poważne konsekwencje i prowadzić na przykład do miażdżycy, zawału serca, czy nawet udaru mózgu. Bardzo niebezpieczne są także powstające w żyłach zatory oraz skrzepliny, które mogą dostać się do płuc. Nieleczone choroby naczyń krwionośnych są częstą przyczyną zgonów- dlatego regularne badanie jest tak ważne!

Jak bada się naczynia krwionośne?

Badanie może być przeprowadzone na wiele sposobów. Popularnym i często stosowanym sposobem jest USG, pozwalające uzyskać dość szczegółowy obraz naczyń krwionośnych. Znacznie bardziej inwazyjne jest badanie za pomocą substancji kontrastującej oraz promieniowania rentgenowskiego, nie jest ono jednak polecane, ze względu na dużą szkodliwość dla pacjenta. Jedną z najbardziej nowoczesnych i dokładnych metod jest rezonans magnetyczny. Wykorzystuje on silne pole magnetyczne oraz fale radiowe, co pozwala uzyskać dokładny obraz poddanych badaniu naczyń.

Podczas wykonywania rezonansu nie jest wykorzystywane promieniowanie rentgenowskie, dzięki czemu jest to najbezpieczniejsza i najmniej inwazyjna metoda badania naczyń krwionośnych. Pole magnetyczne oraz fale radiowe, które są stosowane podczas rezonansu, nie mają negatywnego wpływu na organizm. Badanie przeprowadza się w krótkim czasie – około 15 do 45 minut – i pozwala ono uzyskać bardzo dokładny wynik.

Rezonans magnetyczny jest szeroko stosowany w medycynie. Pozwala przyjrzeć się nie tylko kondycji naczyń krwionośnych, ale także strukturze kości, mózgu czy serca. Dzięki niemu, można wykryć różnego rodzaju schorzenia, takie jak choroby układu nerwowego oraz niektóre choroby genetyczne. Pozwala także wykryć niebezpieczne guzy, np. w sercu lub w tkankach miękkich.