Fakty i Mity o chorobach serca | Poznańska Klinika Serca

Fakty i Mity o chorobach serca

Choroby Serca | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

Serce może cierpieć na wiele chorób. Warto zapoznać się z różnymi aspektami dotyczącymi ich przyczyn, objawów oraz leczenia, aby lepiej rozpoznawać różne fakty i mity na ich temat.

Poziom cholesterolu we krwi

Istnieje dość powszechne przekonanie, że dieta bogata w tłuszcze w dużym stopniu odpowiada za podwyższenie cholesterolu we krwi. Alternatywą mają być zalecenia żywieniowe oparte wyłącznie na produktach niskotłuszczowych. Niepożądane frakcje LDL rzeczywiście doprowadzają do odkładania się cholesterolu w tętnicach, co zwiększa ryzyko rozwoju chorób krążenia oraz miażdżycy. Pozytywne frakcje HDL powinny być jednak dostarczane do organizmu w pożywieniu, ponieważ pozwalają na metabolizowanie cholesterolu w wątrobie i obniżają ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Choroby serca – objawy

W przypadku niemal każdej choroby serca objawy mogą nie być jednoznaczne. Nie należy ich jednak bagatelizować, dlatego warto za każdym razem udać się na konsultację lekarską. Z chorobami serca najczęściej kojarzony jest ból w klatce piersiowej, jednak nie musi on od razu oznaczać zawału. Najczęściej ten rodzaj dolegliwości jest objawem nadwyrężenia mięśni międzyżebrowych czy problemów z układem oddechowym. Może być również następstwem upadku lub stłuczenia. Nie bez znaczenia pozostaje dokładna lokalizacja i rodzaj bólu. W przypadku chorób serca, najczęstszym objawem jest pieczenie, ucisk oraz uczucie zgniatania tuż za mostkiem. Ból w okolicy piersiowo-sutkowej po lewej stronie zwykle nie jest objawem dolegliwości sercowych.

Nadciśnienie tętnicze

Kontrola ciśnienia jest bardzo istotna u osób cierpiących na cukrzycę lub upośledzoną funkcję nerek, a także u seniorów. Niestety, stosowanie wydawanych bez recepty niesteroidowych leków przeciwzapalnych bardzo często okazuje się przyczyną wzrostu ciśnienia tętniczego. Środki te zmniejszają również skuteczność niemal wszystkich leków hipotensyjnych, doprowadzają do retencji płynów oraz upośledzają wydalanie sodu przez organizm. Problemy tego rodzaju powodują również niektóre suplementy odchudzające i leki obkurczające.

Odpowiedz