Dlaczego sport ma tak duży wpływ na serce? | Poznańska Klinika Serca

Dlaczego sport ma tak duży wpływ na serce?

Sport w każdym wieku niesie za sobą rozliczne korzyści zarówno dla fizycznego zdrowia ciała, jak i lepszego samopoczucia. Co więcej, regularne uprawianie aktywności ruchowej, nawet w minimalnym stopniu, może zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby związane z układem krwionośnym, nerwowym i kostno-stawowym. To jednak nie wszystko, bo sport ma również zbawienny wpływ na utrzymanie serca w odpowiedniej kondycji przez wiele, wiele lat.

Aktywność fizyczna, a zdrowie serca

Czy wysiłek ma wpływ na pracę serca? Oczywiście, że tak. Nikogo nie dziwi już fakt, że niewątpliwie zdrowie całego ciała, jak również mięśnia sercowego jest ściśle związane z podejmowaniem odpowiedniej aktywności ruchowej. Toteż lekarze specjaliści w dziedzinie kardiologii zalecają jakąkolwiek aktywność fizyczną, która pobudza jego pracę, a przez to również cały układ krwionośny. Co za tym idzie, nie trzeba być fanem żadnej z dyscyplin sportowych, aby zadbać o własne serce. W momencie, gdy organizm doświadcza choćby najmniejszego wysiłku, jego praca jest wzmożona. Wówczas w przypadku osób cierpiących na choroby układu krążenia, reguluje się praca mięśnia sercowego, a do organizmu wprowadzana jest zwiększona dawka tlenu. Zaś dzięki temu korzysta nie tylko samo serce, ale również pozostałe narządy, które w momencie wzmożonego dotlenienia, pracują niemalże wzorowo.

Nie jest to jednak wszystko, bowiem aktywność fizyczna ma ogromne znaczenie dla zdrowia całego układu krwionośnego. W związku z tym, okazuje się najlepszym sposobem przeciwdziałania licznym chorobom tego układu, szczególnie takim jak niedokrwistość. Co za tym idzie, zaleca się nie tylko do uprawiać sportu, ale również zażywać jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Zatem do treningu na rzecz serca możemy zaliczyć również spacery, nordic walking, a nawet codzienne prace porządkowe w domu. Takie rozwiązanie jest doskonałe dla osób, które pragną zadbać o własne zdrowie, ale do tej pory nie podejmowały większej aktywności fizycznej. Wówczas nawet codzienne obowiązki okazują się doskonałym wstępem do rozpoczęcia bardziej intensywnego wysiłku fizycznego.