Czym objawia się poszerzona aorta serca?

Choroby Serca | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

Wszelkie objawy związane z budową układu krwionośnego i doprowadzaniem krwi do serca są niezwykle niebezpieczne. Serce i mózg to dwa najważniejsze organy człowieka, jeśli któryś z nich pracuje nieprawidłowo, nie da się normalnie funkcjonować. Poszerzona aorta serca, choć brzmi niegroźnie, oznacza tętniaka tej głównej tętnicy. Życiu człowieka najbardziej zagraża jego pęknięcie, jednak może on powodować także inne objawy.

Rodzaje tętniaków

Tętniaki mogą pojawić się na każdym odcinku tętnicy. Za poszerzoną uznaje się taką aortę, która jest przynajmniej 50 procent szersza niż normalnie na danym odcinku. Wyróżnia się dwa rodzaje tętniaków: prawdziwe i rozwarstwiające. Ten pierwszy rodzaj jest to poszerzenie średnicy tętnicy bez zmian fizjologicznych w jej budowie. Natomiast tętniaki rozwarstwiające zmieniają fizjologię aorty, powodując rozwarstwienie błony wewnętrznej i nieprawidłowy przepływ krwi. W tej sytuacji prąd krwi może przebić się przez tętnicę i doprowadzić do jej pęknięcia i krwotoku. Jest to najgorszy przypadek.

Poszerzona aorta serca – objawy

Jednak należy pamiętać, że poszerzona aorta serca zawsze jest chorobą niebezpieczną, ponieważ może nie dawać żadnych objawów przez dłuższy czas. Szczególnie jeśli jest to tętniak prawdziwy. Jeśli już pojawiają się dolegliwości, nie należy ich bagatelizować. Poszerzeniu aorty mogą towarzyszyć objawy bólowe, szczególnie podczas wysiłku oraz kiedy wzrasta ciśnienie krwi. Ból może promieniować do pleców. Oprócz bólu chory może odczuwać tętnienie w jamie brzusznej, czy w okolicach serca, w zależności od lokalizacji tętniaka. Tętniak może powodować też duszności, kaszel, a długoterminowo zwiększenie częstości zachorowań na zapalenie płuc. Natomiast kiedy tętniak pęknie, dochodzi do spadku ciśnienia krwi i silnych dolegliwości bólowych. Często chory traci przytomność. Większość pęknięć tętniaka prowadzi do zgonu pacjenta, dlatego tak ważna jest szybka reakcja i wezwanie pomocy. Poszerzeniu aorty nie da się zapobiec, ale wykonywanie corocznych badań kontrolnych może spowodować wykrycie tętniaka i usunięcie go na etapie, kiedy nie zagraża jeszcze życiu pacjenta.

Odpowiedz