Czy wysiłek wpływa na pracę serca?

Bez kategorii | 0 komentarze | opublikowano przez Administrator

czy wysiłek wpływa na serce

Wiele się mówi o tym, że sport to zdrowie, ale niewiele osób zastanawia się nawet nad tym, jak aktywność fizyczna wpływa na nasze serce. Nie bez powodu obserwuje się coraz większy odsetek osób borykających się z chorobami cywilizacyjnymi – w tym schorzeniami układu sercowo-naczyniowego. Ponad połowa społeczeństwa stroni od wysiłku fizycznego i prowadzi siedzący tryb życia. Nic więc dziwnego, że tak częstą przyczyną zgonów jest zawał serca. Czy wysiłek wpływa na pracę serca? Dowiedz się poniżej.

Aktywność fizyczna a zdrowe serce

Spożywanie wysoko przetworzonej żywności i brak aktywności fizycznej to prosta droga do nabawienia się szeregu najróżniejszych chorób cywilizacyjnych. Miliony Polaków zmagają się z nadciśnieniem tętniczym i miażdżycą. Dziesiątki tysięcy zaś ma zawały serca i udary mózgowe. Według badań można znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia dolegliwości ze strony układu sercowo-naczyniowego, uprawiając regularnie sport. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że podczas wysiłku fizycznego kluczową rolę ogrywa serce i układ krwionośny. To właśnie dzięki temu narządowi możliwe jest doprowadzenie tlenu wraz z krwią do intensywnie pracujących mięśni. Serce zresztą jest mięśniem, a więc wymaga ciągłej aktywności do utrzymania sprawności.

Dzięki wysiłkowi fizycznemu powiększa się oraz staje się silniejsze i bardziej wydolne. To przekłada się także na zwiększenie ilości tłoczonej krwi przez mięsień sercowy. To jednak nie wszystko. Aktywność fizyczna przyczynia się do uregulowania poziomu cukru i cholesterolu we krwi oraz do spadku ciśnienia tętniczego.

Ile aktywności fizycznej potrzebujemy, aby cieszyć się zdrowym sercem?

Wbrew pozorom nie trzeba codziennie przebiegać maratonu, przepływać kilkunastu okrążeń na basenie czy też jeździć rowerem przez dwie godziny, aby cieszyć się zdrowym sercem. Ważne jest jednak systematyczność, czyli codzienna dawka ruchu. Umiarkowana aktywność fizyczna jest wręcz wskazana, jeśli chcemy zachować sprawność i zdrowie do późnych lat starości. Mięsień sercowy wręcz wymaga poddawania go systematycznym obciążeniom. Według badań już niecałe trzy godziny wysiłku tygodniowo jest w stanie obniżyć ryzyko chorób serca o aż 30%. Pamiętaj też o regularnych badaniach echokardiograficznych.

Komentarze zamknięte.