Co zrobić w przypadku nawracającego kołatania serca? | Poznańska Klinika Serca

Co zrobić w przypadku nawracającego kołatania serca?

Wśród wielu narządów w ciele człowieka za najważniejszy uważamy ten centralnie położony i odpowiadający za nasze funkcjonowanie oraz życie, a więc serce. Czasem odczuwamy pewien dyskomfort względem jego pracy, lecz lekceważymy to, gdyż objawy szybko przechodzą. W przypadku nawracających zmian rytmu serca trzeba jednak szybko reagować, ponieważ może to być symptom poważnych problemów zdrowotnych. Co zrobić, jeśli spotka nas taka dolegliwość?

Niepokojące objawy

Serce człowieka bije szybciej, gdy się boimy, ekscytujemy lub jesteśmy zdenerwowani. Wzmożoną pracę zaobserwujemy również podczas wysiłku fizycznego i w takich przypadkach nie jest to w żaden sposób niepokojące. Jeżeli jednak zmiany te następują bez związku ze stanem emocjonalnym czy uprawianiem sportu, to konieczne jest skonsultowanie się z lekarzem. Migotanie przedsionków, odczuwane jako popularne kołatanie, może zwiastować poważniejsze problemy, choć przyczyny mogą być też bardziej prozaiczne. Czasem dochodzi do tego wskutek niedoboru elektrolitów, a zwłaszcza potasu, co może następować przy biegunkach i wymiotach lub po spożyciu dużej ilości alkoholu. Takich objawów nie można jednak lekceważyć, gdyż mogą one oznaczać także występowanie arytmii.

Niełatwa diagnoza

Jeśli odczuwamy nawracające kołatanie serca, które nie będzie wywołane nadmierną dawką emocji czy intensywnymi ćwiczeniami to należy zgłosić się do lekarza rodzinnego lub od razu do kardiologa, a więc specjalisty od tego typu dolegliwości. Zwykle podstawowym działaniem jest wywiad z pacjentem, osłuchanie jego serca, oraz zmierzenie tętna. Pozwala to ustalić ewentualne przyczyny problemów i ocenić wstępnie czy pojawiło się jakieś zagrożenie. Tak naprawdę występowanie migotania może zobrazować jednak tylko badanie EKG. Nie jest to jednak łatwe, gdyż nie wiadomo kiedy nastąpi kołatanie. Rozwiązaniem może być holter, a więc pomiar EKG dokonywany specjalnym urządzeniem przez całą dobę. Monitorując sytuację przez dłuższy czas, lekarz ma większą szansę na wychwycenie momentu, w którym pojawia się migotanie przedsionków, co pozwoli mu na postawienie pewnej diagnozy i nakreślenie ewentualnego sposobu leczenia.