Cel i przebieg próby wysiłkowej | Poznańska Klinika Serca

Cel i przebieg próby wysiłkowej

Próba wysiłkowa, czyli badanie elektrokardiograficzne, służy ocenie wydolności fizycznej organizmu i diagnozie przyczyn dolegliwości bólowych pojawiających się w obrębie klatki piersiowej. To zapis zależności między zwiększającym się wysiłkiem fizycznym a zapisem czynności elektrycznej serca. Istnieje kilka kluczowych wskazań do wykonania testu, a jednym z nich jest podejrzenie choroby niedokrwiennej serca. Miejscem jego wykonania jest poradnia kardiologiczna.

Charakterystyka badania

W trakcie testu pacjent ćwiczy na bieżni, a praca jego serca monitorowana jest za pomocą elektrokardiografu, dzięki przyklejonym do klatki piersiowej elektrodom. W czasie ruchu tempo pracy jest powoli zwiększane, by coraz bardziej obciążać serce i układ krążenia. Urządzenie cały czas zapisuje pracę narządu. W czasie wykonywanego wysiłku organizm zwiększa swoje zapotrzebowanie tlenowe, co powoduje, że krew szybciej krąży, a naczynia doprowadzają go więcej do mięśnia sercowego.

U pacjentów z niewydolnością krążenia w naczyniach wieńcowych wzmożony wysiłek fizyczny sprawia, że serce nie radzi sobie z pompowaniem krwi, przez co występują symptomy niedotlenienia mięśnia sercowego. W trakcie wykonywanego badania kontrolowane jest także ciśnienie tętnicze krwi. Dopiero oba wskaźniki pozwalają precyzyjnie ocenić wydolność serca.

Próba wysiłkowa ma bardzo szerokie zastosowanie w diagnostyce chorób kardiologicznych. Stosowana jest u osób z podejrzeniem zaburzeń rytmu serca, a także wśród rehabilitowanych pacjentów. W związku z tym test ma znaczenie diagnostyczne, jak i oceniające postęp leczenia. Służy do oceny efektywności leczenia chorób układu krążenia oraz postępów podejmowanych działań rehabilitacyjnych po zawale serca.

Ponadto stosowany jest w przypadku zawodowych sportowców lub osób aktywnie uprawiających sport w celu oceny wydolności fizycznej. Ze względów bezpieczeństwa oraz ewentualnych powikłań, zwłaszcza w przypadku pacjentów cierpiących na choroby kardiologiczne, testy odbywają się pod opieką lekarza oraz przy odpowiednim zabezpieczeniu resuscytacyjnym.