Badanie echokardiograficzne – nieinwazyjne badanie serca | Poznańska Klinika Serca

Badanie echokardiograficzne – nieinwazyjne badanie serca

Echokardiografia wykorzystuje zjawisko echa ultradźwięków. Jest badaniem nieinwazyjnym, dzięki któremu dochodzi do oceny budowy i działania zastawek serca. Oprócz tego, dokonuje się pomiaru wielkości i pracy komór serca. Badanie wykazuje również potencjalne wady.

Istota badania

Badanie echokardiograficzne to najważniejsze, obok EKG, badanie kardiologiczne. Wielokrotne jego powtarzanie nie prowadzi do powstawania skutków ubocznych. Za jego pomocą dochodzi do oceny:

– struktury mięśnia sercowego,

– kurczliwości mięśnia sercowego,

– budowy i pracy zastawek,

– przepływu krwi,

– przebytych chorób i wykrywania zagrożeń.

Takie badanie wykonuje się po otrzymaniu skierowania od kardiologa. Najczęściej wykonywane jest badanie przezklatkowe. Jeśli po tej czynności pojawiają się wątpliwości, zlecana jest echokardiografia przezprzełykowa. Coraz częściej stosuje się badanie dopplerowskie.

Wskazania

Przyczynami, które prowadzą do wykonania echokardiografii są poważne choroby, w tym choroba wieńcowa, zawał, zapalenie mięśnia sercowego i inne. Badanie pozwala na ocenę stopnia zaawansowania choroby, sprawdzanie jej rozwoju. Daje odpowiedź na pytanie, czy dotychczasowe leczenie przynosi efekty. Co ciekawe, badanie to może dotyczyć także bardzo popularnej choroby, jaką jest nadciśnienie tętnicze. Echo ułatwia również kontrolę pozabiegową. Pomaga monitorować wszczepione zastawki oraz by-passy.

Dzięki echokardiografii można poznać przyczynę szmerów serca, zaburzeń jego rytmu lub bólów w klatce piersiowej. Pozwala zaobserwować zachowanie organizmu podczas wielu chorób, w tym niewydolności serca lub innych chorób osierdzia czy wsierdzia. Jednak nie sprawdza ono tylko mięśnia sercowego. Badanie pozwala ocenić budowę dużych naczyń tętniczych i żylnych oraz sprawdzić ich funkcjonowanie. Kolejnym wskazaniem do wykonania echa serca jest podejrzenie nadciśnienia płucnego. Można wtedy zdiagnozować wady wrodzone i stwierdzić, że są one przyczyną nadciśnienia.

Badanie przezprzełykowe wykonuje się w pierwszej kolejności u osób, u których obraz przezklatkowy nie jest jednoznaczny. Również niektóre dolegliwości wykluczają tradycyjne badanie. Zalicza się do nich rozwarstwienie aorty, występowanie skrzeplin oraz nieprawidłowe funkcjonowanie protez zastawek.